Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av matrosen
Hallå!
Har lite småbekymmer med min 960 -97.
Tomgången är ganska ryckig, och jag får ingen riktig ordning på den. Har bytt stift, kollat igenom alla tändanslutningar mm efter oxid. Jag har även demonterat tomgångsmotorn, provat den med batteri i bänk, samt smort upp och gjort rent den med 5-56. Har även kollat tätheten runt luftmassemätare+spjällhus, och märker inget onormalt. Prövade att spraya startgas över hela insugssidan, och märkte att tomgångsvarvet steg när jag sprutade långsides med spridarna och insugspackningen. Kan det vara insugspackningen eller spridarpackningarna som läcker? Är detta ett vanligt problem på dessa motorer? Och framförallt -Är det jävligt pilligt och bökigt att byta insugspackning, och ska insuget momentdras?
Användarvisningsbild
av MoteX740
Låter som en trasig packning, troligtvis insugspackning.
Inte så faligt bökigt om man är lite pillrig :)
Moment har ja ingen aning om, har funkat fint för mig iallafal :wink:
Har du några felkoder ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Insugspackning är inte helt ovanligt på dom.. Rätt trångt på sina ställen, men det går. Du får dela insuget där det är skarvat med gummihylsor, och sen ta bort den lilla biten som är kvar och byta packningen. Det sitter en skruv längst ner på insuget, mot motorfästet som är riktigt dum att komma åt, går lättast underifrån.

Moment behövs väl inte, men har du en momentnyckel brukar det stå 17Nm om det är M7.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]