Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Hejsan!
Har lite problem med min nya 850 Glt -92 då den ofta brummar.
Detta låter en hel del i bilen och man känner i bromspedalen att det är något med bromsrana. Har haft bilen inlämnad då de skulle byta abs givare. Tydligen så uppstod detta prblem igen å då sa han att han hade ringt volvo och att de där sagt att de ska vara så.
Är det så att abs:n på ånogt sätt kontrolerar sig själv? Å ska det verkligen brumma så förbannat om bilen? låter ju som hela alltet ska rasa samman. Man vet ju inte heller när de kommer. så fort man kör lite sakta eller om man bromsar in så kan detta dycka upp. ibland även utan att man rör bromsen.
Tacksam för svar!

Mvh Richard
Användarvisningsbild
av adakemil
Har exakt samma fel på min 850 -92 jag har just kommit från garaget där jag har kollat kuggkransarna bak, det var skitigt och äckligt men inga fel vad jag kunde se, jag har nu rengjort och städat kransarna och givarna = ingen skillnad.

jag har pratat med en kille som ska veta vad han pratar om och han sa att det händer på många volvo och felet är 9 gånger av 10 att det är ABS styrdonet som går sönder...

jag hade felkod 213 och 214 på min bil, vilket betyder att båda bakhjulen saknar signal för igångkörning. felet uppstår bara under 40 km/h.

ingen som vet vad man ska ha för värde på givarna när hjulet rullar och när det står stilla? jag vet inte, kanske kortsluter dom bara när hjulet rör sig.

MVH//Emil
Användarvisningsbild
av CarMan
om abs en slår i presiss innan bilen stannar så är det oftas fel på en givare.

kolla kransarna, dom kan vara skitiga o raostiga utan att det gör nått, men det får inte finnan nån spricka i dom.

givarna ska ha 1200 ohm +-300 ohm
givarna ska ge 0,2 volt växelström eller mer när man snurrar hjulen med ett varv/ sekund
det får inte skilja mer än 0,3 volt mellan givare på samma hjulaxel.

det ska givetvis inte vara så att abs en börjar att bruma hipp som happ, den gör en självtest vid start av motorn, men inte sen.
av Ricaro
Vart finner man dessa kransarna?
av jorevf
Ricaro skrev:Hejsan!
Har lite problem med min nya 850 Glt -92 då den ofta brummar.
Detta låter en hel del i bilen och man känner i bromspedalen att det är något med bromsrana. Har haft bilen inlämnad då de skulle byta abs givare. Tydligen så uppstod detta prblem igen å då sa han att han hade ringt volvo och att de där sagt att de ska vara så.
Är det så att abs:n på ånogt sätt kontrolerar sig själv? Å ska det verkligen brumma så förbannat om bilen? låter ju som hela alltet ska rasa samman. Man vet ju inte heller när de kommer. så fort man kör lite sakta eller om man bromsar in så kan detta dycka upp. ibland även utan att man rör bromsen.
Tacksam för svar!

Mvh Richard
Detta är en klassiker på äldre 850.
Kablarna ifrån givarna för de främre hjulen är förlängda, koppling sitter under säkrings hållarna.
Dessa crimpningar var inte bra, så pga är det signal förlust.
ABS systemet gär koll av sig mellan 20-30 KM/h och om givaren är lite smutsig så reulterar det att signalen är för svag till ABS boxen, och den tar förgivet att hjulet ifråga är låst. och ABS börjar att jobba..

Volvo löser det problemet med att byta ut kabeln..

Det går att byta kontakter, men man måste riva hela säkrings lådan för att komma åt kablarna.. Det tog mig ett par timmar...

Mvh
Jorevf
av Ricaro
Är det lättare att byta hela kabeln som de gör på volvo?
Är detta svårt eller klara man det själv? Någon som kan ge lite tips till hur detta utförs?
Tack på förhand!

Mvh Richard
av jorevf
Ricaro skrev:Är det lättare att byta hela kabeln som de gör på volvo?
Är detta svårt eller klara man det själv? Någon som kan ge lite tips till hur detta utförs?
Tack på förhand!

Mvh Richard
Jag köpte kabeln, men valde att inte använda den när jag väl kom åt kablarna under säkrings lådan..
Tror att det är lika jobbig vilket som..
Men det blir snyggare om man byter kontakterna, för byter man kabeln så blir det en utan på liggande kabel i motorrummet...

Mvh
Jorevf
av Ricaro
Är det svårt att veta vilken kabel de är? Eller ser man tydligt vilken det är?
något annat man måste tänka på vid bytet?
finns det med i haynes verkstadshandbok?
av jorevf
Ricaro skrev:Är det svårt att veta vilken kabel de är? Eller ser man tydligt vilken det är?
något annat man måste tänka på vid bytet?
finns det med i haynes verkstadshandbok?
Nope, det finns inte med i någon vanlig service handbok.
Knappt i Volvos Vabis heller.

Men, man ser dom rätt lätt, när man har fått upp säkrings lådan..
Kontakt donen på kablarna ser ut som små cigariller.. ca 4 cm långa och svart bruna..
Tyvärr tog jag ingen bild på det hela när jag hade rivit upp säkrings lådan..
Men jag la kablarna enkelt så jag skulle kunna fota av dem och slänga upp en bild...

Men inte förrens ikväll, är på jobbet nu utan digital kamera..

Mvh
Jorevf
Användarvisningsbild
av CarMan
jorevf skrev:
Ricaro skrev:Är det lättare att byta hela kabeln som de gör på volvo?
Tack på förhand!

Mvh Richard
Jag köpte kabeln, men valde att inte använda den när jag väl kom åt kablarna under säkrings lådan..
Tror att det är lika jobbig vilket som..
Men det blir snyggare om man byter kontakterna, för byter man kabeln så blir det en utan på liggande kabel i motorrummet...

Mvh
Jorevf
man lägger kabeln (den nya givaren med lång kabel) ihopp med kabelhärvan !!!
man ska inte dra en ny dragning & få en lös kabel i motorummet !!!
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]