Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har köpt en bil 850 där det troligen läcker olja mellan motorn och växellådan.jag visste om felet innan ja köpte den. jag söker lite tips hur man lättast plockar ner växellådan för att byta denna packningen. finns det något FAQ tråd med bilder hur man gör o så, har kollat lite men hittar ingen tråd. nån som har gjort detta själv på sin bilen? och hur lätt/svårt var det
Jag var "hantlangare" (eller mest i vägen) när en bekant (volvo-mekare) hjälpte mig att fixa detta för några år sedan och det tog kanske 4-5 timmar? Och då har han gjort det där ett antal gånger och har tillgång till de rätta verktygen, så det är inget nybörjar-jobb direkt. Kommer inte ihåg riktigt, missar väl många viktiga detaljer men i stora drag: lyftok fäst mellan fjäderbenstornen, upp på två-pelarlyften, bort med hjul, fjäderben, drivaxlar, lossa subframe & en hel massa annat smått och gott, sänk hela klabbet med oket, fram med växellådslyften, lossa lådan, lirka ut den i vänster hjulhus, fixa packning, och resten får du räkna ut själv. :)
Jadu jag har väl gjort det nåt hundratal ggr. Det finns ett antal metoder beroende på vad du har för utrustning i ditt garage eller där nu jobbet ska ske.
Huvudreglerna är hursomhelst att fjäderbenen måste väck ihop med drivaxlarna subframen måste lossas och tippas ned., motorn måste gå att styra tiltningen på.
Beroende på hur du man tänkt att gå till väga så måste man antingen lossa styrväxeln ifrån subframen eller så lossar man styrväxeln ifrån rattstången. Glöm INTE att växellådan och motorn har ett delat fäste som står på styrväxeln.
Eftersom vi pratar om en automat så ska turbinen lossas ifrån medbringaren FÖRST. Glöm inte nån bult där..
Då du ska återmontera lådan så MÅSTE du se till så turbinen gått i sitt läge och sjunkit in så du inte krossar oljepumpen i lådan.
Innan du funderar på jobbet BÖR du beställa klamrarna som håller fast automatlådans oljeslangar mot kylaren. Har du inga klamrar så kommer du att behöva en eller två. Har du klamrar så behöver du troligen inte byta på grund av alltings jävlighet. :wink:
Naturligtvis har jag exakta anvisningar, men det kräver ju att du har exakt samma utrustning som jag har och att du tänkt att använda exakt samma metod som jag använder.

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]