Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av differentbeat
Hey

Problemet gäller en Volvo 760 -88 med B280F motor, automat.

När bilen är kall startar den hyfsat bra, och bilen går bra när den väl startat. Men när bilen är varm/ljummen så kan man stå och nöta väldigt länge innan den startar,OM den startar dvs. Den stinker även bensin medans man försöker. Det verkar även som den startar lättare om man pumpar på gasen medans startmotorn går. Bensin strömmar fram till stiften och gnista finns.

Det som jag gjort: Bytt tändstift + hällt i STP Injector Cleaner nyligen, så detta har nog inte kommit ut i systemet ordentligt än. Tänkte kolla med er här om ni kanske har en aning vad som är fel innan man börjar byta något mer.

Hjälp?

MVH
Anders
Användarvisningsbild
av lilleman
det får mig att tänka på tempgivarenför insprutningen

mvh/roger :)
av differentbeat
lilleman skrev:det får mig att tänka på tempgivarenför insprutningen

Är det en sån här? Temperatursensor för motorstyrning:

Bild
Användarvisningsbild
av lilleman
differentbeat skrev:
lilleman skrev:det får mig att tänka på tempgivarenför insprutningen

Är det en sån här? Temperatursensor för motorstyrning:

Bild
stämmer bra

mvh/roger
av willman
Hej.

Har samma problem. Prova med byte av bränslepump, sitter en backventil i denna som kan krångla.
Eller prova att ta bort tanklocket, har fungerat ibland på vissa 760.

Willman
Användarvisningsbild
av sidhabo
willman skrev:Hej.

Har samma problem. Prova med byte av bränslepump, sitter en backventil i denna som kan krångla.
Eller prova att ta bort tanklocket, har fungerat ibland på vissa 760.

Willman
Ok, 2 förslag ... fast jag ser inte riktigt logiken i att dessa förslag skulle hjälpa mot att den startar kall men sämre varm ??:-/
Det pekar väl mot att den möjligen öser på för MYCKET soppa. Dina förslag är väl snarare för att fixa motsatsen ??:-/
Men jag kanske tänker fel :D
av Zladden
Har samma problem med min 740 och ska in till mekonomen idag och köpa en temperaturgivare och pröva med det. Min fråga är ju bara om det är samma givare till både mätaren och insuget för jag hittar ingen annan på mekonomen?? talar om om det funkgerar efteråt...
Användarvisningsbild
av sidhabo
Zladden skrev:Har samma problem med min 740 och ska in till mekonomen idag och köpa en temperaturgivare och pröva med det. Min fråga är ju bara om det är samma givare till både mätaren och insuget för jag hittar ingen annan på mekonomen?? talar om om det funkgerar efteråt...
Nix, det är inte samma givare.
av Zladden
Nu har jag bytt tempgivare och bilen går, dock så går den inte alltid ok när man startar den. Det verkar som att den inte går på alla cylindrar. Men den nya tempgivaren som jag satte dit var exakt likadan som den andra så jag tror inte jag kan ha fått fel där. Hittade även en spricka i en slang från vevhusventen som jag tätade, men det borde ju inte göra så att motorn inte går vanligt... tacksam för tips...:P
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]