Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Upptäckte efter en stunds körning idag att det inte kom nån värme in i kupén, tempmätaren stod på normal(rakt upp). När jag stannade upptäckte jag att det kom ut ånga från huven, lyfter locket och kollar... Finns inget vatten i behållaren, hör inte ens att det skvalpar i systemet när jag klämmer på slangarna. Längst upp till vänster(bilens passagerarsida) på kylaren sitter ett hål där det bara strömmar ut ånga, i hålet sitter en gummiring som ser ut ungefär som en kabelgenomföring.
Frågan är, vad är det för hål? Ska det inte sitta en plugg eller liknade där? Varför har det börjat läcka? Har inte haft nån vattenläcka innan och avgaserna ser normala ut...
Kan bero på att jag haft dåligt med glykol i och det var kallt inatt så det är en plugg som flugit bort om det varit en ispropp i systemet...

/Har någon råkat ut för detta som har koll på läget tro, tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av siviak
Problemet fortsätter :cry:
Bilen är upptinad, hålet i kylaren provisoriskt pluggat, rätt mängd glykol och vatten i. Bilen går som den ska, inga oljud o sticker som ett skott precis som den ska. Men den j-a pluggfan flyger ut hela tiden och varje gång försvinner det ca 2 liter kylarvatten. Som tur var höll den genom besiktningen häromdagen, men när jag stod utanför med bilen på tomgång och pratade med en bekant så flög pluggen. Alltså behövs det ingen belastning på motorn. Känns som att kylarslangarna är "svullna" när motorn är igång, så tankarna går ju åt en kass toppackning. Men oljan är kalasfräsch och vattnet luktar inte avgaser och avgaserna ser bra ut.
Hur kan det bli ett sånt övertryck i kylsystemet?
Vad gäller hålet i kylaren så finns det extrautrustning som hör hemma där, t ex nån givare till AC. Men jag har ingen givare över som passar i det hålet...

En sak som kanske har med saken att göra, vid torpedväggen sitter två vattenslangar. En till och en från värmepaketet, på en av dem sitter det någon slags vacuumklocka som stänger/öppnar flödet av vatten. På den grejen sitter även en vacuumslang dittryckt. Denna lilla grej gick av på min bil så jag ersatte den med en rörstump så jag har fullt flöde hela tiden. Tycker inte det ska ha med "flygande plugg problemet" att göra men man vet aldrig...

Kom igen, någon kan väl hjälpa mig!!!!!!
Någon som kan informera mig vad det är för "grej" jag beskriver?
Användarvisningsbild
av siviak
Hej igen...
är det ingen som vet vad det är för "kran, klocka..." jag menar? Vad den fyller för funktion?
Angående mitt "övertryckproblem", efter att ha läst lite andra trådar så undrar jag om det kan vara locket till expansionskärlet som är boven i dramat?
av JE Jr
Den grej plockade bort är värmeventilen till värmepaketet i kupén. För 740 satt det endast på bilar med AC/ECC, men de kanske ändrat så det sittter på alla bilar på 940, vad vet jag?

Har du manuell och ingen AC så finns en plugg på Volvo som heter 1274052 som är till det hålet. Men dubbelchecka numret med din Volvohandlare.
av fidde77
Jag har också ett övertryck i kylaren på min 940LTT.
Har bytt toppackning, termostat, kylarlock utan att det har hjälpt.
Undrar också varför det är så. Jag börjar att misstänka om turbon min kan göra så det blir högt tryck i kylaren.
Användarvisningsbild
av siviak
JE Jr skrev:Den grej plockade bort är värmeventilen till värmepaketet i kupén. För 740 satt det endast på bilar med AC/ECC, men de kanske ändrat så det sittter på alla bilar på 940, vad vet jag?

Har du manuell och ingen AC så finns en plugg på Volvo som heter 1274052 som är till det hålet. Men dubbelchecka numret med din Volvohandlare.

Jo, jag har en typ fullytrustad bil med "stora" AC:n eller ECC(vet ej vad som är vad :oops: ) Men jag kan ställa in vilken temp o så... En kompis till mig har också 940 fast inte samma klima och han har inte den ventilen.
Hursomhelst, kan det spela någon roll att jag tagit bort den och pluggat vacuumslangen som satt till den?

Angående hålet... Jo, jag har manuell med AC. Och i det hålet sitter en gummigrej, liknande en kabelgenomföring som man sätter i torpedväggen t ex. Hålet genom denna är ca 15mm, en 13-hylsa med lite eltejp runt passar bra som en provisorisk plugg :lol:
Iom att jag har den gummigrejen tycker jag det borde ha suttit nån givare eller nåt där, men jag hittar inget som hänger löst. Om det hade varit så borde det hängt o slängt nåt i en sladd eller att jag borde fått ytterligare problem...

Detta är inte kul problem, särskilt inte när jag låtit bilen stå tills detta är löst så jag får köra min Fiesta -82:a som rycker som fan :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
På bilar utan AC och med elfläkt sitter det en kontakt där som startar elfläkten. Du har (hade :roll: ) bara en plugg. ECC och motorstyrenheten sköter om fläkten. Köp ny plugg och nytt gummi så sitter det bättre.
Användarvisningsbild
av siviak
Sparkz skrev:På bilar utan AC och med elfläkt sitter det en kontakt där som startar elfläkten. Du har (hade :roll: ) bara en plugg. ECC och motorstyrenheten sköter om fläkten. Köp ny plugg och nytt gummi så sitter det bättre.
Ok, låter ju toppen om det är så enkelt. Men varför har det skjutit från första början. Kan det vara så att blev ett övertryck när bilen var frusen så pluggen sköt ut, och sen har det helt enkelt bara suttit för dåligt för att hålla :???: Vi provar ny gummi+plugg!
Tillbaka till värmeventilen, spelar det någon roll att jag ersatt den med en rörbit?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det händer att den ramlar ut utan synbar anledning, och det brukar bli bra om man får i en ny. Lägg lite lim på pluggen, eller sätt ett snöre eller nåt i den så den iaf inte försvinner om den skulle åka ut igen.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]