Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan .Jag har en 855 t-5r -95:a.
Senaste tiden har bilen dött under färd några sek när man är ute och kör. Det händer ingenting när man trycket på gasen ,eller om man axlererar är det som att vrida av tändningen bara för någon sek.. Kan komma när som ex efter växling eller landvägskörning på 90 väg, dock har den aldig dött när den går på tomgång.Bilen går klockrent annars. Den har inte visat några felkoder förrens idag .
Då kom felkoden 121 i sockel A2 ,luftmassemätaren är ny .Någon som kan ha någon ide om vad det kan vara? :?:
Kan 121 hänga ihop med att bilen dör tro eller är det kanske en engångsförteelse ?:-/
Jag har nollställt koden och motorelekroniklampan är släckt nu,
Jag har innan även kollat bränslereläet och det är helt ok inte sprucket som det brukar kunna vara.
Är det bränslesystem Motronic 4,3 i min bil , är lite osäker.
mvh Ante
av *pettson*
Anteandre skrev:Hejsan .Jag har en 855 t-5r -95:a.
Senaste tiden har bilen dött under färd några sek när man är ute och kör. Det händer ingenting när man trycket på gasen ,eller om man axlererar är det som att vrida av tändningen bara för någon sek.. Kan komma när som ex efter växling eller landvägskörning på 90 väg, dock har den aldig dött när den går på tomgång.Bilen går klockrent annars. Den har inte visat några felkoder förrens idag .
Då kom felkoden 121 i sockel A2 ,luftmassemätaren är ny .Någon som kan ha någon ide om vad det kan vara? :?:
Kan 121 hänga ihop med att bilen dör tro eller är det kanske en engångsförteelse ?:-/
Jag har nollställt koden och motorelekroniklampan är släckt nu,
Jag har innan även kollat bränslereläet och det är helt ok inte sprucket som det brukar kunna vara.
Är det bränslesystem Motronic 4,3 i min bil , är lite osäker.
mvh Ante
du har motronic i din bil.
Om bilen beter sej som att den dör ibland så kan det ju tänkas vara så att den gör det med.
Kika så alla tunna röda kablarna på batteriplus sitter fast ordentligt. Det är inte ovanligt att dom är lite lösa, en av dom går till styrdonet bland annat.
Massmätaren kan iof få skäll för att du har ett dåligt kablage? Kontrollera kablaget så det är helt och fritt från oxid. Glöm inte att kika så alla stiften står ute lika långt. Kan även vara ide att kika så att inte bränslepumpen är på väg att gå hädan, det som händer i pumparna är att anslutningsborsten till motorn tar slut. Det kan ge fenomenet att det stannar när pumpen måste ta i eller om det skvalpar (Det går olika tungt för pumpen att suga in bensin om det skvalpar.
Tack för tipsen petsson :-)-)
Gick igenom bilen och stiften som nyper om massemätarn var lite väl glappa så nöp åt dom lite...
Har nu kört bilen ca 20 mil och den har inte "dött" ännu, så man får väl hålla tummarn.
Men återkommer när den rullat en bit till.
Anteandre skrev:Tack för tipsen petsson :-)-)
Gick igenom bilen och stiften som nyper om massemätarn var lite väl glappa så nöp åt dom lite...
Har nu kört bilen ca 20 mil och den har inte "dött" ännu, så man får väl hålla tummarn.
Men återkommer när den rullat en bit till.
:-)-) Hadde exact samme problem med min 850 gle,utrolig ille var dette,de målte men fant ingen feilkoder i årjeng hvor jeg hadde service.!!Dette skjedde meg ganske mange ganger,og jeg har skjønt det er mange volvoeiere der ute som har exact samme problem ?:-/ Men hipp hipp hurra jeg fant ut av dette,byttet bensinpumpereleet og vips problemet var borte.nbnb Releet var ikke sprukket men det var likevel dette som var årsaken! :-)-) Good luck.

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]