Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Jag har nu haft min nya V70 II i snart 3 veckor. Jag har en fundering kring hur bakrutetorkaren ska fungera.
När jag slår på spolning av bakrutan hinner torkaren svepa en gång innan spolning av rutan sker. Det är inte så bra om rutan är smutsig då repor lätt kan uppstå. Har jag nyligen använt spolning av bakrutan kommer däremot spolningen direkt och sedan sveper torkaren - som det borde vara. Det osar att backventil är trasig? För så här ska det väl inte vara? Eller hur ska beteendet vara?
Användarvisningsbild
av betterlead
Det är precis likadant på min bil. Förstår att det inte är någon tröst för dig, men om även andra har det så här, ja då är det uppenbarligen en konstruktionsmiss.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Låter som en läckande backventil, min fungerar ganska bra faktiskt, när man spolar hinner torkaren röra sig kanske 30 grader innan vätskan kommer, men det räcker för att den skall få med sig vätska redan på första svepet.
av mikeS80
När jag för första gången på länge använder spolaren på bakrutan på min V70 så kommer det vid startögonblicket bara några droppar vatten tillsammans med ett tydligt missljud från spolningen. Skulle jag upprepa spolningen direkt efter så kommer vattnet direkt utan något missljud. Är det någon fler som har liknande typ av missljud i startögonblicket av spolningen av bakrutan?
Senast redigerad av 1 mikeS80, redigerad totalt 0 gånger.
av riha
Min XC70 -09 hinner också svepa mer än ett "varv" innan vattnet kommer. Detta är endast fallet om man inte använt det på ett tag, alltså, trycket försvinner sakterligen.

Så var inte fallet på min V70 -06.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
På min XC70 II rör sig inte torkaren förrän det kommit ordentligt med vatten på bakrutan. Verkar tydligen som om det skiljer en del mellan olika bilar när det gäller denna detalj. Iofs ingen stor grej men en sån där sak som kan kan småreta sig på.

Hälsningar

Henry
av riha
Henry_Fågeljazz skrev:På min XC70 II rör sig inte torkaren förrän det kommit ordentligt med vatten på bakrutan. Verkar tydligen som om det skiljer en del mellan olika bilar när det gäller denna detalj. Iofs ingen stor grej men en sån där sak som kan kan småreta sig på.

Hälsningar

Henry

Det är ju ett chysst upplägg om det hade funkat så på min med.
Ser du har en MY08 av XC70II, jag har MY09, så om det finns en fördröjning i vidrutetorkaren för att få vatten på vindrutan innan rörelse börjar så borde det ju finnas med på nyare modeller också, tyvärr är inte fallet så med min iaf.

Hyffsat irriterande idag när man körde närmre 60 mil på halvslaskiga och väldigt saltade vägar, att få bort allt salt och slask frn bakrutan var ju pain in the ass pga att det tog ett helt svep fram och tillbaks innan vattnet hann komma ut.

Snacka om att slita ut glaset i förtid.

Skall ta det med volvohandlaren för att se om de har åtgärd för det.
Användarvisningsbild
av Thho
V70II MY08

Spolningen startar samtidigt som torkaren.

Det innebär att torkaren, som startar ca kl 9 hinner till ca kl 10 innan den möter vattenstrålen.

Inte optimalt men ok. Ytterligare ett exempel på att Volvos designers inte tänkt till. Borde vara självklart att torkaren startar med fördröjning så att den inte sveper på en torr ruta.
av MattiasD
Tack för alla svar!

Det verkar som 09:orna har det störande beteendet med ett svep först, sedan spolarvänska. Medan på 08:orna verkar det fungerat tillfredställande.

När jag orkar ska jag höra med min verkstad och jag skriver naturligtvis resultatet här. Om någon annan kontaktar verkstaden i ärendet vore det intressant att få ta del av resultatet.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]