Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan
Tjenare!
Igår gjorde jag en service på min b230f. Bytte olja filte osv, Oljan köpte jag av en kompis som han tagit från företagets oljetunna. Denna olja används i deras scania lastbilar, och andra bilar. När jag kört ca 1-2 mil tyckte jag att den började ticka något mer än va den gjorde innan jag gjorde servicen. Då är min fråga, hände detta bara för att det kom i ny olja eller för att det är felakig olja?
Sen undrar jag också va de e för slags ventiler på dessa toppar, Hur får man bort ett vanligt tickande från dessa motorer? Kan en del men är ganska ny på volvofronten!

mvh Mac.
av sicnarf
Varför köper du olja från en kompis när du inte vet om det passar riktigt och det samtidigt finns så mycket billiga bra oljor på Biltema o andra ställen.
Användarvisningsbild
av sidhabo
sicnarf skrev:Varför köper du olja från en kompis när du inte vet om det passar riktigt och det samtidigt finns så mycket billiga bra oljor på Biltema o andra ställen.
Frågan gällde väl hjälp, och inte meningslösa frågor från dig.
Hm, ytterligare ett meningslöst inlägg från mig då ..... ??:-/
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
generellt brukar oljor för dieselmotorer innehålla bra mycket mer sotlösande tillsatser -
Det kanske är priset du får betala för att motorn blir ren invändigt :-)

/emwtur
av 945S
Tickande ventiler är väl ingenting att bry sig om i vanliga fall. Nu när du har hällt i någon okänd mystery-oil kan det ju hända att det känns en aning osäkert. Men det finns ju ett ofelbart sätt att råda bot på detta... dvs häll i rätt sorts olja.

Sen om man kan få bort tickande genom att använda en viss sorts olja vat jag inte. Men man kan ju justera dem (ventilerna). Det är väl byte av shims har jag för mig. Har aldrig provat själv.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]