Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#234542
Hej. Jag har fått ett fel på den lilla röda kanbeln som går ner till generatorn "D+ stiftet".
På tändning finns det ingen ström i denna kabel, och alla koltroll lampor på instrumentbrädan är släckta med.
Allt på generatorsidan är ok, och jag har kopplat en ny tillfällig kabel från tändspolen via en lampa ner till d+-kontakten.
Så bilen laddar och jag kan köra den och så.
Men jag skulle vilja ha tips om hur jag får ström originalkabeln igen ? "plusmatning" .
Finns det nån säkring ? eller nått sätt på baksidan instrumentbrädan man kan kolla ?

tacksam för svar ,,,MVH Roger
#234633
Spänningen i den "lilla" kontakten kommer från laddningslampan !
om den lampan går sönder ( eller glappar) så får inte generatorn "startström" !
om du inte har spänning där så borde inte laddningslampan lysa !

Om laddningslampan lyser har du en kortslutning till jord på sladden från instrumentpanelen till generatorn !!

I ditt fall verkar problemet vara matningen till hela instrumentpanelen
Börja med att kolla säkringarna !

Funkar instrumenten annars ?

/emwtur
#234646
kollade lite på ett kopplings-schema - det skall sitta en säkring på själva instrumentpanelen - iallafall på mitt schema - från en 95:a !
Instrumentpanelen är osäkrad och säkringen sitter i ( på ) själva panelen !
Vet inte om den går att byta- Om jag minns rätt sitter det en inlödd trådsäkring på kretskortet - men det kanske var på min 740 !

/emwtur
#234649
ja hela instrumentpanelen är hel ok annars med belysning och allt, det är endast hela raden med varningslamporna som är släckta.
Det ska ju finnas ström i den röda kabeln "som går från laddningslampan" när tändningen är på, så är inte fallet.
Den enda lampan son fungerar är den som jag dragit själv vid sidan om "från tändspolen" bara så att bilen ska ladda.
MVH Roger
#234652
emwtur skrev:kollade lite på ett kopplings-schema - det skall sitta en säkring på själva instrumentpanelen - iallafall på mitt schema - från en 95:a !
Instrumentpanelen är osäkrad och säkringen sitter i ( på ) själva panelen !
Vet inte om den går att byta- Om jag minns rätt sitter det en inlödd trådsäkring på kretskortet - men det kanske var på min 740 !

/emwtur
Ahaaa, det låter intressant , tror det är bakom själva instrumentpanelen felet sitter , ska försöka höra mej för om det sitter en säkring bak där och om den ev går att byta , tack för tipset !!!
#234696
lund6565 skrev:Hej. Jag har fått ett fel på den lilla röda kanbeln som går ner till generatorn "D+ stiftet".
På tändning finns det ingen ström i denna kabel, och alla koltroll lampor på instrumentbrädan är släckta med.
Allt på generatorsidan är ok, och jag har kopplat en ny tillfällig kabel från tändspolen via en lampa ner till d+-kontakten.
Så bilen laddar och jag kan köra den och så.
Men jag skulle vilja ha tips om hur jag får ström originalkabeln igen ? "plusmatning" .
Finns det nån säkring ? eller nått sätt på baksidan instrumentbrädan man kan kolla ?

tacksam för svar ,,,MVH Roger
hej det e på generatorn du ska ha plus inte på kabeln.tändningen bryter bara jorden till lampan
funkar ju så att när du har av bilen e det plus på generatorn då lyser lampan.men då den börjar ladda blir det minus då slocknar lampan
då lampan får ström fungerar alla andra lampor också ... :)
#234709
Njaaeee !
Rätta mig om jag har fel !

Generatorn får ström för att starta upp genom laddningslampan .
från pluspolen på batteriet - via tändningslåset - till instrumentpanelen - genom laddningslampan - och ut till generatorns D+ kontakt - genom laddningsregulatorn och rotorn till jord.
Detta ger en litet magnetfält i rotorn, när generatorn snurrar genereras en ström i statorn som går tillbaka till regulatorn, regulatorn kontrollerar ström och spänning ut genom att reglera strömmen i rotorn, dessutom lägger regulatorn tillbaka laddningsspänningen på D+ kontakten - laddningslampan har då 12 volt på bägge kontakterna och lyser inte alls !

Om man sätter på tändningen och mäter på D+ ( motorn stilla) så borde man mäta nästan 0v - lossar man D+ kontakten, skall det ligga 12v på kabeln.

Om man leker med att koppla D+ direkt till 12v så kommer man att sätta regulatorn ur spel och få en generator som går på fullt blås ett tag - innan den brinner - eller kokar sönder batteriet och smäller lampor
- skall man "tjuvstarta" generatorn på detta sätt så SKALL man ha en testmejsel med lampa !

detta är iallafall min uppfattning.

/emwtur
#234785
Tror du har så rätt så Emwtur, så har jag fattat det hela med.
Tror mitt problem ligger någonstans vid :"via tändningslåset - till instrumentpanelen - genom laddningslampan - och ut till generatorns D+ kontakt.
jag kanske får kolla med en bilelektriker ,för jag lär nog inte hitta felet på egen hand tror ja , om det nu inte finns nått tjyvknep att få ström i den röda kabeln ner till d+- stiftet ?? Tackar för tipsen och visat intresse , MVH Roger
#235040
Glapp i tändningslåset borde märkas på att en massa annat inte fungerar, torkare, blinkers...
Ta en titt på säkringarna först. Om ok, ta loss instrumentet. Bak på hastighetsmätaren finns en säkring som helt enkelt är en ledningsbana på folien som blir lite smalare på ett ställe. Bör synas bra om den är bränd. Den finns att köpa, man bara skruvar dit den över den gamla.
om den också är hel blir det värre, då kan det vara en bana som är sprucken nånstans. Går att mäta sig fram till men är svårt att se. Hittar man sprickan är det lättast att löda dit en kabel på befintliga lödpunkter i stället för att försöka löda över sprickan, folien smälter lätt.
Om det nu inte visar sig att det bara är en kontakt lös bak på instrumentet...
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]