Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har manuellt ställbara sidospeglar på min och ingen elvärme. Funderar på ifall man skulle kunna plocka från nån annan bil och få elvärmda speglar. Hur bökigt kan det vara att byta ?
Risken är väl att man får med elstyrning (vilket jag kan klara mig utan) som trasslar till det hela.
Nån som provat ?
jag har inte provat att byta ut det hela men jag har det och det är med motorstyrningen :cry: men jag tror faktisk det skulle gå lite lätt det du måste tänka på är att det kommer bli BÖK när du måste koppla in det hela med kablar och relän och skit men vist har du tid och TÅLAMOD so vist men jag tror inte du slipper motorn :cry:
styrningen verkar sitta i kontakten ( i panelen) enligt dom kopplingscheman jag sett !
du måste alltså ha brytaren från den andra bilen också !
( jag vet inte om det går mekaniskt )

/emwtur
Hej!

Det går utmärkt att montera elspeglar både med eller utan elmotor. Är lite osäker om du måste dra nya kablar till speglarna från panelen. Använd en enkel till/från strömställare som tar spänningen från tändningslåset.
Det finns en speciell strömställare som har en timer inbyggd för att stänga av spänningen efter en viss tid till spegeln. Har själv en vanlig strömställare på vår 940 och fungerar alldeles utmärkt och som är lite enklare att koppla in.
Använd kontakt punkt 15R på tändningslåset ”blå/röd” kabel som ger spänning endast i kör läge.

Lennart 960
Tack för tipsen. Lennarts låter ju positivt. Tänkte plocka från nån bil på skroten. Vilka har elvärmda speglar ? Finns det både på 740 och 940 ?
Beror det på årsmodell eller Volvo modell ifall man har det ? Jag menar, min 745 -88 har det inte. Men andra varianter för 745 -88 kanske har det ... ?
Om jag stoppar på elstyrda speglar så måste de väl fungera vid besiktingen. Nån som vet ? Kollar de sånt ?
Annars skulle jag kunna leva med en fast inställning så jag slipper böka med elstyret. Bara koppla in värmen.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]