Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ewwing
#233920
Hejsan alla volvotokiga

Jag kör idag en S80 -00, är supernöjd men har alltid sneglat på xc90 men de har varit för dyra för min plånbok tills nu. Jag vill ha en 7-sitsig som kan ta sig upp för ganska branta backar på vintern, kommer nästan uteslutande köra stadskörning. Vill ha tips på modell och vilka jag ska unvika. Vilken motor ska det va och är det någon modell som är extra dyr att reparera etc. Något speciellt jag ska tänka på? Hur mycket kan man egentligen pruta i dagens läge?
En tacker på förhand.

Jessica
av Psyko
#233970
Känner du till ordet Tålamod :wink:

Du kan inte förvänta dig svar inom minuter från att du postat en tråd, råden kommer..................

Mitt första råd är köp av bilfirma som lämnar Garanti.
Köp av auktoriserad Volvoverkstad och teckna Volvia försäkring.
Då har du maskinskada upp till 15 000 mil vilket kan vara värt mycket
Försök hitta en så ny bil som möjligt för pengarna du har.

Köp inte en XC90 med T6 motor utan välj en 2,5T men helst
ska det ju vara en Diesel då bensinarna kommer fortsätta sjunka i värde.
Dock kräver ju det att du kör ganks många mil per år för att det ska gå ihop sig.

Provkör bilen, kolla så allt fungerar och att du inte hör några missljud.
Kolla serviceboken, ALLA servicar ska vara gjorda.
Användarvisningsbild
av sand3rs
#233972
ewwing skrev:Jag tror jag ändrar rubriken till VÄLDIGT MANLIG MAN ÖNSKAR TIPS så kanske det finns någon snäll själ med lite kunskap om det jag efterfrågade. :(
Jag undrar varför du skrev "Tjej" i rubriken öht. Menar du att du är tjej och därmed inte kan nåt om bilar? Eller menar du att folket har ska sknda sig och ge bättre svar FÖR ATT du är tjej?

Ge dem lite tid at svara, det är lördag...
#233976
Psyko skrev:
Köp inte en XC90 med T6 motor utan välj en 2,5T men helst
ska det ju vara en Diesel då bensinarna kommer fortsätta sjunka i värde.
Varför vill man inte ha en T6:a? Drar den så mycket mer i stadskörning jämfört med 2.5t, är själv sugen på XC90. Dock T6 isf...
Vad är servicepriserna (Bilia) samt intervallerna på respektive motor, någon som vet?
av Psyko
#233978
Travolta skrev:
Psyko skrev:
Köp inte en XC90 med T6 motor utan välj en 2,5T men helst
ska det ju vara en Diesel då bensinarna kommer fortsätta sjunka i värde.
Varför vill man inte ha en T6:a? Drar den så mycket mer i stadskörning jämfört med 2.5t, är själv sugen på XC90. Dock T6 isf...
Vad är servicepriserna (Bilia) samt intervallerna på respektive motor, någon som vet?
Servicepriserna mellan 2,5t och t6 skiljer sig en hel del.
Mer olja. Svårare att byta t-stift. Trängre att byta kamrem osv osv.

Dessutom drar den ju en hel del mer bensin som du inte får
ut i effekt, tycker personligen att det skiljer för lite i karaktär mellan
2,5t och t6 i effekt för att det ska vara värt det.
av ewwing
#234003
Hade väl tänkt mig runt 150.000 och lite till om det finns ett värde i det. Hur stor betydelse har det egentligen hur många mil den "lille" har gått? En volvomotor går ju länge men finns det annat som normalt börjar krångla efter visst många mil?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#234005
Det jag hade varit mest orolig för är fyrhjulsdriften på en långmilare. Har själv inte koll på vad det är för skillnad men det skiljer lite mellan årsmodellerna där.
En annan sak att kolla upp om du vill ha en automat är om oljan är bytt i lådan.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]