Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#233728
Hej!
När motorn blivit varm så luktar det färsk olja inne i kupén.

Motorn är nyrenoverad för drygt 150 mil sedan, totalt demonterad.
Grundligt rengjord från alla gammla oljerester. Övertrycksventilen
samt fjäderna är ny i oljepumpen. Volvo original.

Oljefällan är ny. Slangarna återanvända men noggrant rengjorda
och urblåsta med tryckluft.

Misstänkte att det läckte från en anslutning till oljefällan.
Skruvade loss insuget och det visade sig att det hade börjat läcka precis
där slangen till toppkåpan är fäst i oljefällan.
En given orsak till varför det luktade olja!

Nu är det så att jag bytt klämman till en bättre, och inget läkage har jag kunnat
se. (kikat mellan grenrören på insuget) Det luktar i alla fall olja ibland.

Börjar bli lite ledsen snart. Hoppas verkligen inte det läcker från blocket.
Svårt att se eftersom oljan är så pass färsk, dvs väldigt ljus och tunn.
Samt att det är riktigt svårt att se blocket.


Råkade köra iväg utan oljestickan i sitt rör en gång. Då rök det upp som en dimma
och det blev t om lite fuktigt av olja under huvven.

Är detta normalt? Hört att det inte ska vara så, men det finns inget som kan vara
igensatt.

Någon som har nått tips vad jag ska göra? Ska åka 60mil med bilen nu i morron.
Känner mig lite nervös.
av *pettson*
#233800
silver08 skrev:Ska tilläga att jag bytt kolvringar. Och jag försäkrade mig flertalet
gånger om att dom vart rättvända.

Dock är dom inte original. Bilen känns väldigt pigg och går som en
klocka. Inga konstiga missljud lr så.
Olja kan det lukta länge om man fått ett läckage i motorrummet. Det enda sättet du kan få bort det snabbt på är at motortvätta ordentligt. Håll koll på oljenivån så vet du ju om du har läckage eller oljeåtgång. :-)-)
#235519
Tjena hallå!
Nu har jag kört ca 60mil till med bilen och fått fylla 1 liter.
Och det luktar riktigt mkt olja ibland.

Ska byta dom tjocka gummistumparna som ansluter oljefällan
mot blocket. Annars vet jag inte vad det kan vara.
Inte sett minsta tillsyn till oljedropp under bilen.

Kan jag använt för lite "limm" mellan block och mellanstycket
vid ihopsättningen? Om så är fallet vad gör man, lyfta motorn
igen är jag inte sugen på.

En annan grejj jag tänkte på var oljepumpen som jag bytte
reduceringsventilen och fjädern på.

Kan den kärva så att jag fått för högt oljetryck?
Om fallet skulle vara så borde inte någon varningslampa för
högt oljetryck lysa?

Suck... alltid ska det vara nånting
det sjuka är att jag inte kan inte see nånting ! :(
av *pettson*
#235548
silver08 skrev:Tjena hallå!
Nu har jag kört ca 60mil till med bilen och fått fylla 1 liter.
Och det luktar riktigt mkt olja ibland.

Ska byta dom tjocka gummistumparna som ansluter oljefällan
mot blocket. Annars vet jag inte vad det kan vara.
Inte sett minsta tillsyn till oljedropp under bilen.

Kan jag använt för lite "limm" mellan block och mellanstycket
vid ihopsättningen? Om så är fallet vad gör man, lyfta motorn
igen är jag inte sugen på.

En annan grejj jag tänkte på var oljepumpen som jag bytte
reduceringsventilen och fjädern på.

Kan den kärva så att jag fått för högt oljetryck?
Om fallet skulle vara så borde inte någon varningslampa för
högt oljetryck lysa?

Suck... alltid ska det vara nånting
det sjuka är att jag inte kan inte see nånting ! :(
Nu ska vi se.. 1 liter på 60 mil det är ju ingen höjdare, får jag fråga om motorn borrades? Eller bytte du kolvringar och inte gjorde nånting med loppen?
Vad som gäller är ju att kika på vevhusventilationen då eftersom du upplever oljelukt i motorrummet. Ta även av tändstiftskåpan och kika så ingen olja står därunder.
För lite lim mellan delarna ger synliga läckage, du såg inga läckage och därmed så bör ju inte det vara nån risk.
Oljepumpen på vitblockarna är ytterst tålig och jag har aldrig varit med om en som behövt renoveras faktiskt. Hursomhelst så ska inte nåt kärva för att du bytt detaljer i reduceringen. Det är högst osannolikt att trycket är för högt. Och nej det finns ingen varning för om oljetrycket är för högt.
Har du avgastestat bilen för att se om oljan går igenom motorn?
Det att jag frågar om cylindrarna är för att man ska INTE byta ÖVERSTA kolvringen om man har planer på att INTE hona eller borra motorn. Att byta övre kolvringen kan ge ökad oljekonsumtion. (källa: Volvo * Obs! Den översta kolvringen ska endast bytas i undantagsfall. Obs! Om den översta kolvringen byts kan det resultera i en ökad oljeförbrukning. Viktigt! Se till att oljeskrapringen vänds rätt.*)
Endast när man honar eller för den delen borrar så byter man alla kolvringarna. Detta eftersom alla ringar ska slita in sej i loppet för att bli så täta som möjligt.
Och.. du vände väl oljeskrapringarna åt rätt håll? :wink:
#235572
Hej!
Jag bytte faktiskt ALLA ringarna efter en massa övervägande.
Lämnade in blocket hos en proffesionell renoveringsfirma som
honade det.

Även toppen lämnade jag in för renovering hos samma firma.

Och prata inte om ringarna, blir ju orolig ;) haha
Men jag är helt säker på att jag vände dom rätt.
Kollade detta flertalet gånger!!! ;)

Jag tror verkligen inte att oljan går igenom motorn den vägen.
Det luktar olja som bara den när man stannat efter en längre
tur.... FÄRSK olja... det som har varit lite svårt är ju att
oljan varit så ny att den är nästan igenomskinlig.

Svår att se alltså!

Ska demontera insug och saker runt om och kolla verkligen
kolla noga runt alla skarvar.

Har jag tur är det ju vevhusventilationen vilket jag tror.

Men det ryker ur oljestickans hål om jag tar bort den med
varm motor. Har läst på flera ställen att det INTE ska göra det.

Men hela blocket är tvättat säkert 10 ggr med avfettning
in och utvändigt. Alla kanaler är blåsta. Ny oljefälla.

Slangarna är rengjorda. Vad händer? =)
av *pettson*
#235645
silver08 skrev:Hej!
Jag bytte faktiskt ALLA ringarna efter en massa övervägande.
Lämnade in blocket hos en proffesionell renoveringsfirma som
honade det.

Även toppen lämnade jag in för renovering hos samma firma.

Och prata inte om ringarna, blir ju orolig ;) haha
Men jag är helt säker på att jag vände dom rätt.
Kollade detta flertalet gånger!!! ;)

Jag tror verkligen inte att oljan går igenom motorn den vägen.
Det luktar olja som bara den när man stannat efter en längre
tur.... FÄRSK olja... det som har varit lite svårt är ju att
oljan varit så ny att den är nästan igenomskinlig.

Svår att se alltså!

Ska demontera insug och saker runt om och kolla verkligen
kolla noga runt alla skarvar.

Har jag tur är det ju vevhusventilationen vilket jag tror.

Men det ryker ur oljestickans hål om jag tar bort den med
varm motor. Har läst på flera ställen att det INTE ska göra det.

Men hela blocket är tvättat säkert 10 ggr med avfettning
in och utvändigt. Alla kanaler är blåsta. Ny oljefälla.

Slangarna är rengjorda. Vad händer? =)
Hmm grejen är att när den är nyhonad tar den olja också :-)-) (skillnaden är att den SKA ta olja då) . Den tar olja innan den blir tät helt enkelt ,menar nya ringar och nyhonat så tar det olja, den kommer att dra mindre ju mera insliten den blir, så det är nog inget att oroa sej för.
Däremot förklarar ju inte det oljelukten i motorrummet.
#236618
Har kollat slangarna nu igen! Tycker inte att dom verkar tilltäpta.
Men det ryker från oljestickans rör! :S

Har kollat kompressionen och det verkar vara bra komp på alla cylindrarna.
Kan jag utesluta att det blåser igenom den vägen?

Kliar mig i huvvet
#236674
Om inget syns utanpå motorn eller under bilen när den har stått ett tag så har du inre "blödningar" Som sagt oljelukt kan sitta i länge. Speciellt om avgasystem och grenrör har blivit blöta. Gör en noggran motortvätt med dunder avfettning och kör ett tag till, luktar det ändå så har du ett läckage nånstans, då är det bara att riva och leta tyvärr.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]