Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

V90 finns ju i två varianter - om jag förstått det rätt samma motor B6304!

Fakta:
B6304S1; 3-literssexa om 204 hk
B6304S2; 3-literssexa om 180 hk

Kan på något enkelt sätt, typ bara byta databox med stora sexans styrbox, få tillgång till de extra pållarna?

Tacksam för hjälp!
MVH Richard
av metalHJ
Hur är det nu, manuella versionen levererades väl bara med 180 hästars motorn! mao. antar jag att du sitter med manuell vxl. låda. Och följdfrågan blir då hur koppling och låda ställer sig till att du ökar motorns kraft? Det fanns ju en anledning till att motorn är strypt...

I annat fall skulle jag bara vända mig till en chiptrim firma. De bör ha utrustning och kompetens för att lösa detta relativt enkelt, priset är ju en annan fråga. Byta styrbox är ju ingen gratis historia, och de "större" styrboxarna är ju anpassade för automatväxlade bilar, vilket gör att de har helt annan data inprogramerad.

Har du flyt, är bara din befintliga box elektroniskt spärrad, som tas bort av lämpligt trimföretag.
av metalHJ
Vill du ha snabba besked, rekomenderar jag dig starkt att ringa till TM Racing i Katrineholm! De killarna har järnkoll på elektroniska biten till Volvo bilar, men likaså det mekaniska. Var o varannan Volvo/Saab bil här i stan/närliggande städer är på något vis modifierad av denna firma, rent maskinellt!

Jag PM'ar dig nummer dit!
av Hagiz
metalHJ skrev:Hur är det nu, manuella versionen levererades väl bara med 180 hästars motorn! mao. antar jag att du sitter med manuell vxl. låda. Och följdfrågan blir då hur koppling och låda ställer sig till att du ökar motorns kraft? Det fanns ju en anledning till att motorn är strypt...

I annat fall skulle jag bara vända mig till en chiptrim firma. De bör ha utrustning och kompetens för att lösa detta relativt enkelt, priset är ju en annan fråga. Byta styrbox är ju ingen gratis historia, och de "större" styrboxarna är ju anpassade för automatväxlade bilar, vilket gör att de har helt annan data inprogramerad.

Har du flyt, är bara din befintliga box elektroniskt spärrad, som tas bort av lämpligt trimföretag.
Hej!

Du tänker på gamla 2,5 liters sexan. 3,0 180hk fanns inte med manuell utan bara automat. Har fått reda på att det som skiljer är lägre kamaxel lyft på 180hk med bättre lågvarvsvrid än vad 204hk har + annan datastyrning. Har sett att det finns optimeringschip till bägge varianterna så man kan spara 15% på förbrukning och få upp hästarna till 200hk på 180hk versionen. Skall bara hitta ett sådant chip !
Hagiz skrev:
metalHJ skrev:Hur är det nu, manuella versionen levererades väl bara med 180 hästars motorn! mao. antar jag att du sitter med manuell vxl. låda. Och följdfrågan blir då hur koppling och låda ställer sig till att du ökar motorns kraft? Det fanns ju en anledning till att motorn är strypt...

Hej!

Du tänker på gamla 2,5 liters sexan. 3,0 180hk fanns inte med manuell utan bara automat. Har fått reda på att det som skiljer är lägre kamaxel lyft på 180hk med bättre lågvarvsvrid än vad 204hk har + annan datastyrning. Har sett att det finns optimeringschip till bägge varianterna så man kan spara 15% på förbrukning och få upp hästarna till 200hk på 180hk versionen. Skall bara hitta ett sådant chip !
Nu blandar vi visst ihop saker och ting!!
Vi börjar från början:
En på 3-liter och 204hk som bara fanns med automatlåda (91-98 )
En på 2,5-liter och 170hk kom med manuell som standard, automat som tillval (95-97)
En på 3-liter och 180hk kom med manuell som standard, automat som tillval (97-98 )

Det som skiljer dessa åt (förutom cylindervolymen i förekommande fall) är kammarna samt motorstyrningen.

//David
av Hagiz
Hej!

Helt rätt ang. manuell/automat.
MEN!
Glöm inte att 2,5l aldrig funnit som S/V90 utan som 960.
Källa: (Volvo's 700 900 begbilsguide)
Tja har en 960-95 2,5 manuell som jag har bytt motor till en 3,0 med 204 hk, jag prövade med 2,5ans styrbox och flyttade över grenrör och givare så att kabelhärvan skulle passa och allt funkar kannon, kopplingen från 2,5an funkar, men tveksamt om man ska hålla på å "börna".

Så de måste nästan vara de mekaniska som skiljer, som kammar och spridare?
//Andreas
av Hagiz
Hej, Intressant! Då kanske det är samma databox nummer på de olika motoralternativen
Nä de finns många olika, men jag tror de beror på vad motorerna e utrustade me som ERG, automat, osv.
Från 91-95 är det motronic 1,8 och mellan 96-98 motronic 4,4. kontakterna ser iaf olika ut mellan dom två.
så byter man box så måste man se till att den får in samma signaler från givarna.
Jag kan ha fel men brensle och tändning borde ju justeras automatiskt till den motor man har

så byter du det mekaniska som skiljer så borde det så borde det bli samma grej som med biln min.
för visst va det olika kammar?
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]