Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
Hej

Fick upp felkod "Motorsystem, service erfodras" på färd datorn.
Köpte mig då en PPC diagnostic system från BSR och den är ju smidigt. Kan läsa, radera koder samt släcka service lampan. (Pryltokig...)Och man slipper åka till volvo för att lösa och släcka.

I köpet ingår support via BSR. Men jag blev lite fundersam då jag kontaktade BSR med felkoden som betyder ECM Programfel.
BSR menade att det inte är fel på deras Steg 1 trim som jag har och att det måste varit fler felkoder som slocknat innan jag läste ut koderna.

Någon som varit med om liknande? Annars får jag avvakta och se om jag får fler felkoder. Har haft BSR PPC trim i 2 månader.
Användarvisningsbild
av Funk
Har haft samma felkod en gång (med annan trimmjukvara än BSR), raderade koden och den har aldrig återkommit..
Dock lös aldrig min varningslampa, utan felkoden hittades vid service..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sharkman
OK, tack. Jag avvaktar och ser vad som händer. Nu har jag ju instrument för att läsa och radera iallafall. :wink:
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Jag får upp felkoderna ECM-5110 (Miljölampa CEM. Felaktig signal) och CEM-1F00 (ECM, programvara. Felaktig signal) efter att ha kört in BSR Steg 1.
Det började med att efter vi varit ut och testkörde och kollade trycket efter omprogrammeringen via PPC, så skulle jag åka hem och då startade inte bilen (andra starten efter omprogrammering utförd). Kom aldrig upp nåt varningsmeddelande i displayen, vred igen och då startade den. Släckte koderna och kollade igen efter att ha kört hem, ca två mil och då fanns de där igen. Släckte dem igen och ska kolla imorgon igen när jag åker till jobbet.
Har skickat detta som ett supportärende till BSR, väntar svar inom kort.

Nån som varit med om liknande?

Tillägg:
Läste detta på ett amerikanskt R-forum: The CEM-1F00 and the ECM-5110 code negate each other and are ghost codes, supposedly it is a count for the security system that mates the two control modules to each other. (http://www.v70r.com/forums/index.php?sh ... =9175&st=0)
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Fick svar från BSR nu angående dessa två koder och tydligen genereras dessa alltid vid omprogrammering.
av whityoustone
HAlloj alla glada försöker få liv i denna tråd för jag har samma problem miljölampa ecm signal felaktig eller vad det står, jag har en xc90 2.5 t från 06. är det skadligt ? är det nått som påverkas i prestanda, har fått för mig att bilen drar mer soppa nu när den e tänd, har släkt den masssa ggr den tänds på direkten. mvh felix
av Gosey
Har du fått något mer svar på denna jag har exakt samma felkoder nu när jag köpte min xc90 från en bilhandlare
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]