Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefang
Har hänt några gånger på senare tid att RTI:n blir vilse. Det som händer är att den tror att den är någonstans där den inte är (några hundra meter fel, de gångerna jag har kört) och väganvisningarna blir givetvis helt fel.

Har haft den inne på Bilia men de hittar inget och gjort standard-fixen, ”uppgraderat mjukvaran”. Hjälpte inte och RTI:n betedde sig fel redan på vägen hem från verkstaden.

Är det här ett fel som andra har varit med om och/eller vet lösning till? Jag vet inte i detalj hur GPS fungerar men för mig känns det väldigt rimligt att det är mottagningen/radiodelen som strular och jag skulle börja med att felsöka i närheten av antennen. Vad säger ni? Jag har garanti och vill givetvis få det fixat även om det inte inträffar varje gång RTI:n används.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm... Det jag märkt av med RTI´n är att ifall man svänger av fel avtagsväg (dvs, man lyssnar inte till RTI´n) & sedan kör in på rätt väg igen så blir avståndsmätningen helt mongo....står typ: 457km till mål...när man vet att de inte ska vara mer än ca 25km...
Detta har hänt flera gånger & är irriterande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Behöver inte vara fel, utan kan vara helt normalt i vissa fall.

Flera anledningar kan samverka:

-GPS är inte mycket bättre än 50m.

-GPS använder sateliter för att positionera dig och du måste ha fri sikt till dessa. Om sikten är skymd i någon riktning av hus, berg, träd etc så blir det färre satelitier att låsa på. Då minskar noggranheten.

-För att förbättra GPS andvänds en extra korrigering (via WAAS/EGNOS) som sänds från vissa sateliter. Om dessa är skymda så kan ingen korrigering ske.

-Bil navigatorer "flyttar runt bilen" i förhållande till avläst GPS-position till "närmsta vägyta" inom givna gränsvärden för att bilden ska se bättre ut.

Om alla dessa 3 saker råkar sammanfalla kan du hamna en bra bit fel så som du gör.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]