Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejsvensk
När tändningen inställs ska märkena på kamaxeldreven vara korrekt inriktade mot kamkedjekåpans märken och vevaxeldrevets märke mitemåt märket på oljepumpen. ??:-/
När motorn har vridits medurs två hela varv , så måste märkena på kamaxel och vevaxel ha fortvarande samma orientering.
:?: Nu undrar jag, kunde någon vara hjälpsamm och förklara , om det har betydelse vilken ställning vevaxeln har i början , då den kann vara tre gånger mitemåt oljepumpens märke när den vrids runt två gånger!? :???:
av *pettson*
ejsvensk skrev:När tändningen inställs ska märkena på kamaxeldreven vara korrekt inriktade mot kamkedjekåpans märken och vevaxeldrevets märke mitemåt märket på oljepumpen. ??:-/
När motorn har vridits medurs två hela varv , så måste märkena på kamaxel och vevaxel ha fortvarande samma orientering.
:?: Nu undrar jag, kunde någon vara hjälpsamm och förklara , om det har betydelse vilken ställning vevaxeln har i början , då den kann vara tre gånger mitemåt oljepumpens märke när den vrids runt två gånger!? :???:
Du har ett märke på oljepumpen. Där ska kamdrevet stå. Samtidigt ska kamaxlarnas markeringar stämma längre upp.
Att man vevar 2 varv är för att vevaxelns drev är hälften så stort som kamaxeldreven. (motorns konstruktion är sån). Det gör att två vevaxelvarv senare och stopp på pumpens inställningsmarkering så ska kamaxlarnas markeringar stämma igen.
Att man drar för hand har en betydelse till. När motorn går fritt att rotera så är det ingen risk för att du slår sönder någonting vid start.
MISSA INTE på markeringarna. Allt MÅSTE stå på rätt ställe för att garantera att du får full effekt och inte ett ras.
av *pettson*
ejsvensk skrev:Jag tackar "pettson" för det tydliga och snabba svaret :D
Hehe.. naturligtvis menar jag att VEVAXELDREVET ska stå på sin markering på pumpen och kamaxeldreven ska stå på sina markeringar. Jag privat för min del använder inte kamaxelmarkeringarna då jag tillverkat en kamaxeltolk som garanterar att ställa kamaxlarna på noll.
Hur du ska ställa vevaxeldrevet ser du om du går in på min hemsida och väljer fotoalbum samt bygget av min nya motor. klickar du dej fram där så hittar du bilder där jag målat markeringarna vita.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]