Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fronta
Hejsan, ngn som har värdena till tändkablarna till en 480ES?
Har mättt mina med följande resultat, tror det är skräp från biltema.
1=1,58kohm/m
2=Brott
3=1,58kohm/m
4=1,68kohm/m

Tänkte ta en originalkabel från min 164 och testa med eftersom 2:an var kass, passade på att mäta resistansen i den och fick då 5,65kohm/m, kollade övriga i 164:an och de låg på ett ungefär samma värde.
Känns lite konstigt, är alla 4 kass till 480:n? Vågar man testa med den kablen med högre resistans?
av konsum949
Har själv försökt mäta kablar, det är ibland vanskligt. Du kan ha en resistans kall kabel med mätverktyget, men det betyder inte att en gnista på 40 000 klarar att gå i kabeln felfritt. Men avbrott ska du ju under inga omständigheter ha...

Kolla även att du inte har slitage på kabeln så att gnistan "läcker ut" och går in i motorblocket.

Tyvärr hjälper det ju inte dig kanske.
Användarvisningsbild
av CarMan
t-kablar brukar ligga på ca 10k ohm.
kortare kablar kan liga så lågt som endast 2k ohm & extremt långa kan liga på 13k ohm

sen så har jag ingen exakt data för just din bil
Användarvisningsbild
av CarMan
en blomspruta är ett bra redskap, spruta lite o se om du får misstänning har du ingen mostännging, spryta mer o för händerna över kablarna. får du ingenstötar så är kablarna bra.
av fronta
OK, då är jag med det är alltså de avstörda som ligger lite högre. Längden på kablar spelar ju ingen roll om man mäter dem i ohm/m. Testade med den avskärmade kablen och det fungerade fint ihop med de andra. Saknar jag bara en CO-potentiometer till pärlan, men det verkar vara värre att hitta, kan de ha ngt annat namn hos exempelvis mekonomen?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]