Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en volvo 745 1990 (876 turbo)
Automat.

Felet.
När jag åker med bilen slirar den i ..."kopplingen" / växellådan.

ex. Om jag startar bilen. lägger i Drive trycker på gasen, så varvar den upp sen lägger den på ett slirande sätt i växeln. Detta upprepas när jag är ute och kör. Det känns som om det sitter mest ihop med att bilen växlar. ?:-/ & usch den slirar mycket.

Hjälp mig vad kan det vara för fel?
Hur mycket kostar det att åtgärda?

Mvh B
av metalHJ
Har du lite flyt, har du dåligt med olja i lådan, samt att oljan kan vara gammal och "förbrukad". Så börja med att kontrollera oljenivån, samt kika på färgen som ska vara RÖD och FIN. Absolut inte brun eller grumlig, och den får således INTE lukta bränt!

I annat fall kan lamellpaketet vara slut! Kostsamt om du renoverar lådan, alternativet är att du raggar tag på en bättre beg. låda på skroten eller letar på blocket.

En beg. låda borde du kunna få loss för ett par tusen! Renovering av din befintliga låda, landar minst på 5000 om du lämnar bort det vilket jag rekomenderar. Automatlådor är en väldigt komplex och avancerad teknik, som kräver en del kunskap för att repara det själv. Fördelen med att renovera den du har, är att du vet i framtiden att den kommer rulla x antal 1000 mil till. Köper du beg. blir det lite som grisen i säcken, om 1000 mil kanske den havererar.

Så det är ju en fråga om bilens skick, känns han frisk och kry i övrigt och har några mil till att ge kanske en renovering är att föredra. Börjar han sjunga på sista versen, är det troligtvis inte värt att renovera lådan, utan då letar du på en beg. låda istället.

//Pontus

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]