Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#224291
Ny D5 med 205 hk, det kan nog röra på sig. Kanske dags att gå över till diesel igen...
av viktore
#224977
Källa bitte.
Om det nu är så att den "bara" har 205hk så hoppas jag för Volvos skull att de lyckats sänka förbrukningen MARKANT, med tanke på att 185-hästars D5an i själva verket lämnar över 200hk.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#224978
viktore skrev:Källa bitte.
Om det nu är så att den "bara" har 205hk så hoppas jag för Volvos skull att de lyckats sänka förbrukningen MARKANT, med tanke på att 185-hästars D5an i själva verket lämnar över 200hk.
Det kan ju skilja från motor til motor nu. Om nya D5 har 205 enligt Volvo så ligger den säkert på 215.
av dali
#224983
Ärligt talat så är inte problemet med Volvos dieslar att de saknar hästkrafter ... de drar för mycket. Hoppas verkligen att Volvo inte gjort ännu en felsatsning och kommer med en starkare och törstigare motor i stället för att satsa på att få ner förbrukningen. Den som lever får se.
av AndS
#224988
Håller med om att den stora massan inte skriker efter mera hk till högre förbrukning eller inte ens till samma förbrukning, det skulle vara spiken i kistan. För de som önskar mera vridmoment och hk så finns redan alternativ.
Användarvisningsbild
av Guligan
#226029
viktore skrev:Källa bitte.
Om det nu är så att den "bara" har 205hk så hoppas jag för Volvos skull att de lyckats sänka förbrukningen MARKANT, med tanke på att 185-hästars D5an i själva verket lämnar över 200hk.
Ursäkta sent svar, källa: min bilsäljare på auktoriserad Volvohandlare.
av bugget
#226348
Ska inte D5 205 HK vara en dubbelturbo? Så den kommer nog inte dra mindre diesel direkt...
av Linqid
#226471
bugget skrev:Ska inte D5 205 HK vara en dubbelturbo? Så den kommer nog inte dra mindre diesel direkt...
Saab 9-3 TTiD med dubbelturbo (180hk/400Nm) drar mindre än 9-3 TiD med enbart en turbo (150hk/320Nm) samt släpper ut mindre CO2/km så varför inte..?
Användarvisningsbild
av Tomas L
#226702
Volvo förbättrar dieselfemman - inom kort!
Pär Brandt - 2008-10-20 14:05

Mycket pengar har satsats på att förädla Volvos femcylindriga dieselmotor och snart är det dags lansera dessa förbättringar i S80, som blir först ut. Dieselmotorn ska bli snålare, tystare och dessutom klara Euro 5-normen. Någon gång nästa år är det dags för sportversionen av D5-motorn med dubbla turboaggregat!


Volvos dieselfemma bygger på samma aluminiumblock som bensinmotorn, även topplocket är gjutet i aluminium. Första versionerna presenterades 2001, 2005 kom det starkare versioner och snart är det dags igen för en uppgradering.

Volvos femcylindriga, egenhändigt utvecklade dieselmotor presenterades 2001 och genomgick sitt första utvecklingssteg 2005, då den starkare D5-motorn tillkom. Ännu så länge har vi inte fått några detaljerade fakta men uppgifterna som nått oss berättar att snart är det dags för en ny, stor uppgradering av dieselmotorn.
Insprutningssystemet arbetar enligt commonrailprincipen och där har man lyckats förfina förbränningsförloppet så att bullret från dieslknattret sänkts men framför allt ska dieselmotorn kunna möta de kommande Euro 5 avgaskraven, med råge dessutom.

Idag ger 2,4D 163 hk/340 Nm och systermodellen D5 ger 185 hk/400 Nm. Sannolikt väljer Volvo att öka toppeffekten lite grand för att markera skillnaden, men den stora förbättringen ligger på sänkt förbrukning och mjukare gång.

På Paris-salongen berättades det att den uppgraderade dieselfemman 2,4D ska ge 175 hk och 420 Nm, som i sitt snåla utförande ska kunna ge till exempel nya XC60 2WD ett CO2-utsläpp på bara 170 g/km (kommer i vecka 20 under 2009). Det berättades också om S80 och V70 som bara ska släppa ut 140 g/km i koldioxutsläpp - kanske är det den uppgraderade dieseln som avses?

Den uppgraderade dieselfemman ska få sin debut i S80, där den dyker upp i produktion redan vecka 45. För de som ska beställa en S80 kan det dock vara värt att vänta ytterligare en månad då man i vecka 49 ska sätta in en förbättrad automatlåda i produktion. Det är lockupfunktionen som förbättrats för att bättre spara på dropparna.

Några uppgifter om D5 har vi ännu inte och det kan bero på att den kanske fasas ut till förmån mot en ny, sportigare version som blir mer tekniskt avancerad och bland annat har tvåstegs turboladdning! Denna motor har vi hört ryktats om förut och då har det sagts att den ska lanseras under 2009. Det som låter lite underligt, enligt våra uppgifter, är att Volvo fortfarande brottas med frågan om man ska lansera sportdieseln som en Euro 4 eller Euro 5 motor. Nöjer man sig med Euro 4 går det att göra motorn lite snålare, men senast 2011 måste alla dieselmodeller som säljs uppfylla Euro 5.

Uppgifterna är ännu så länge preliminära, men stämmer tidtabellen innebär det att vi snart får ett officiellt meddelande från Volvo om den uppgraderade dieselmotorn.
http://www.automotorsport.se/news/15954 ... inom-kort/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]