Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har fått ett irriterande problem med min bil.
Den har en tendens att dö när man svänger vänster skarpt. Men om man rätar igen så startar den, känns som att det just är g-kraften från det hållet som dödar den.. :???:
Hjälper inte att ha fulltank.
Nytt bränslefilter, ny huvudpump och förbikopplat bränslerelä.
Någon som har en idé varför den beter sig så konstigt?

Tack på förhand /Cederholm
Senast redigerad av 2 TjoffeBakaz00r, redigerad totalt 0 gång.
Kanske sträcker i nån slang eller kabel när motorn åker iväg åt höger på sina kuddar...? Borde vara samma symptom om du gasar kraftigt, då vill motorn vrida sig åt samma håll.
Kolla slangen mellan luftfiltret och motorn, den kan spricka i vecken.
tvärdör den och rycker till när den "går igång" igen,
eller dör den och kommer igång "lugnt och sansat" ?

är det "ryckigt" så kolla efter elfel - vicka på kontakter och dra i kablar när bilen står på tomgång,

är det "lugnt och sansat" så kolla bränsle/luft ledningar, leta efter sprickor/läckor

detta är ingen fullständig diagnosmetod men det kanske kan leda dig åt rätt håll !

/emwtur
Okaj ska kolla det det första jag gör imorgon. känns lite som att den inte får någon soppa för den går mjukt igång och den dör även om man inte gasar bara man svänger skarpt nog men ska ändå kolla alla kablar och jordningar för säkerhets skull.

Funderar på om det kan ha gått sönder något i tanken, som skvalpskydden eller något rör, har ju plasttank som man kommer åt lite ifrån skuffen men kan det vara där tro?
Nu har jag varit ute och kört igen. Det blir bara värre får jag en känsla av, nu hackar den lite i accelerationen med( inte ryckigt men så att man känner att den inte går för fullt jämnt)

Hittar ingen kabel det kan vara i motorrummet, testade till och med att testa köra utan LMM, den gick som förväntat inte fort men man kände tydligt igen att den dör när man svänger.

Har kommit på att den inte dör helt i låg fart utan hackar väldigt istället (kan nog se mycket roligt ut för en åskådare iallafall :lol: )

Funderade på att köpa en bränsletrycksregulator för att etanol konvertera innan den blev konstig bilen, tänker nu att man kan ju köpa en nu med inte minst för att dom kommer med en liten mätare som kan avslöja om det är bränslesidan det är fel på. Svårt bara att läsa av den vid motorn när man svänger... finns det modeller man kan läsa av inne i bilen?
Okaj.
Öppnade luckan över bakaxeln och det såg så pass rostigt ut att jag måste ha en helt ny anslutningsplatta innan jag tar isär det för jag använder bilen dagligen.
Det var två kablar som gick in i en anslutning som var avbruten men det kan varit tankmätaren med.

Har även märkt att lutningen är avgörande med mindre soppa i tanken så det verkar lovande att det kan vara felet. :)

Vad är billigaste enklaste sätt att få tag i hela paketet med mätare, pump, slangar och anslutningsplatta?

Stort tack för alla snabba svar! :D
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]