Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tolvis
Happ, nu var det dags för styrsnäckan.
Vid avhämtning av bil på verkstad så sades det att man borde byta ut styrsnäckan pga. läckage. Den läckte då ungefär så mycket som att man fyllde på olja var 3:e månad. Nu får man fylla på varje dag, det läcker så pass påtagligt mycket att den suger luft innan hunnit fylla på under kväller.
Bilia tyckte att man böt ut denne för 8-10.000:- om jag mindes rätt. Kan man inte byta ut den berörda packboxen själv istället som löper över inre styrstaget (Har jag rätt?).
Är det för komplicerat ingrepp för en envis GDS:are?
av *pettson*
Tolvis skrev:Happ, nu var det dags för styrsnäckan.
Vid avhämtning av bil på verkstad så sades det att man borde byta ut styrsnäckan pga. läckage. Den läckte då ungefär så mycket som att man fyllde på olja var 3:e månad. Nu får man fylla på varje dag, det läcker så pass påtagligt mycket att den suger luft innan hunnit fylla på under kväller.
Bilia tyckte att man böt ut denne för 8-10.000:- om jag mindes rätt. Kan man inte byta ut den berörda packboxen själv istället som löper över inre styrstaget (Har jag rätt?).

Först av allt finns inga delar knappt. Sen ska du kalibrera hela styrväxeln efter ditt ingrepp så den går lika lätt åt bägge håll osv..
Skroten har annars styrväxlar för runt 1500kr som inte läcker?
Användarvisningsbild
av Tolvis
*pettson* skrev:

Först av allt finns inga delar knappt. Sen ska du kalibrera hela styrväxeln efter ditt ingrepp så den går lika lätt åt bägge håll osv..
Eeeh. Du pratar om styrservobalansen...
OK Jag hade det problemet med en 245 GLT V6 Var inte kul utan expertis från en volvo anställd. Det blev ok, men var lättare efter det att styra åt vänster vilket var irriterande.
1500:- Hmm. blir väl det då och lite pillande själv eller?
av *pettson*
Tolvis skrev:
*pettson* skrev:

Eeeh. Du pratar om styrservobalansen...
OK Jag hade det problemet med en 245 GLT V6 Var inte kul utan expertis från en volvo anställd. Det blev ok, men var lättare efter det att styra åt vänster vilket var irriterande.
1500:- Hmm. blir väl det då och lite pillande själv eller?
Ja byta går utmärkt att göra själv. Det är lite pill naturligtvis eftersom motorn står på styrväxeln. Man får se till att avlasta styrväxeln ovanifrån och sen sänka subframen lite grand så går det utmärkt att dra ut styrväxeln så småningom åt sidan. :-)-)
av TorxE14
Hej
Jag bytte på min 98:a i fjol. Det finns två olika fabrikat , man får kolla märkskylt i motorrummet. Det som kan skílja är ev.rattstångs splinsen och gängdiametern på inre styrleden. Då jag kollade var autoexperten billigast.
4000 nånting för en utbytes plus stomavgift. Räkna med minst en dags jobb om du gör det själv. 4 höga pallbockar , garagedomkraft och rejält skaft till subframebultarna rekomenderas. Rattanslutningen är pillrig att komma åt och nya styrväxeln hade skruv plus mutter istället för fasta skruvar på splines som inte snurrar, som var lite bökigt. Mycket skall dras med momentnyckel.
Jag fick sänka subframen mer än vad som stod i Haynes. Sen sitter hydraulanslutningarna svårt till , se till att ha riktiga nycklar till dom , inte vanliga blocknycklar.
Jag skulle nog rekomendera att lämna in på nån verkstad om du är minsta tveksam. Det är ett riktigt grottmek.
Användarvisningsbild
av Tolvis
TorxE14 skrev:Hej
Jag bytte på min 98:a i fjol. Det finns två olika fabrikat , man får kolla märkskylt i motorrummet. Det som kan skílja är ev.rattstångs splinsen och gängdiametern på inre styrleden. Då jag kollade var autoexperten billigast.
4000 nånting för en utbytes plus stomavgift. Räkna med minst en dags jobb om du gör det själv. 4 höga pallbockar , garagedomkraft och rejält skaft till subframebultarna rekomenderas. Rattanslutningen är pillrig att komma åt och nya styrväxeln hade skruv plus mutter istället för fasta skruvar på splines som inte snurrar, som var lite bökigt. Mycket skall dras med momentnyckel.
Jag fick sänka subframen mer än vad som stod i Haynes. Sen sitter hydraulanslutningarna svårt till , se till att ha riktiga nycklar till dom , inte vanliga blocknycklar.
Jag skulle nog rekomendera att lämna in på nån verkstad om du är minsta tveksam. Det är ett riktigt grottmek.
Crap!!!
Är'e så bökigt att byta skräpet för en packbox's skull?
Herregud, tur att man har en 740:in rullande medans meckandet...
Lämnar nog bort jobbet, fler med erfarenheter att dela med sig?
Bilia skulle ha 10 lök för material + jobb...
av *pettson*
Tolvis skrev:
TorxE14 skrev:Hej
Crap!!!
Är'e så bökigt att byta skräpet för en packbox's skull?
Herregud, tur att man har en 740:in rullande medans meckandet...
Lämnar nog bort jobbet, fler med erfarenheter att dela med sig?
Bilia skulle ha 10 lök för material + jobb...
Krångligt ja.. men så krångligt? Nej.. Men visst alla har olika erfarenhet av vad och hur man ska göra och då ter sej väl saker och ting riktigt tråkigt ibland..
Menar har man som jag jobbat med dom länge så är det inte speciellt avskräckande. :-)-) Flyter det på så går det relativt fort att byta styrväxeln.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]