Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Hej alla.
Jag har en Awd -98 (193hk)som gått bra i 36000 mil men nu har orginal turbon ballat ur tror jag..
Det verkar som att tryck ifrån turbon går in i motorn så att den olja som stänkt upp mot påfyllnings locket trängs ut lite där.
Samt att det läcker lite olja vid turbon tror jag för det luktar bränd olja som f-n när man varvar på lite..
Samtidigt så har det uppstått vibrationer vid turbon i vissa varvtal (oftast kring 3000-3500rpm).
Jag har sökt i forumet lite men inte hittat info om dessa problem.
Var köpa en turbo?
Måste jag köpa en ny?
Vad kostar en turbo"?
Och kan jag ta en turbo från en "fullturbo v70" och få lite mer hk?
Passar en sån rakt av eller måste man modifiera något?

Även avgassystemet har det blivit hål i.. Vad kostar ett sånt?

Besiktning i morrn :-O) ...önska mig lycka till...
av *pettson*
Hygglo skrev:Hej alla.
Jag har en Awd -98 (193hk)som gått bra i 36000 mil men nu har orginal turbon ballat ur tror jag..
Det verkar som att tryck ifrån turbon går in i motorn så att den olja som stänkt upp mot påfyllnings locket trängs ut lite där.
Samt att det läcker lite olja vid turbon tror jag för det luktar bränd olja som f-n när man varvar på lite..
Samtidigt så har det uppstått vibrationer vid turbon i vissa varvtal (oftast kring 3000-3500rpm).
Jag har sökt i forumet lite men inte hittat info om dessa problem.
Var köpa en turbo?
Måste jag köpa en ny?
Vad kostar en turbo"?
Och kan jag ta en turbo från en "fullturbo v70" och få lite mer hk?
Passar en sån rakt av eller måste man modifiera något?

Även avgassystemet har det blivit hål i.. Vad kostar ett sånt?

Besiktning i morrn :-O) ...önska mig lycka till...
JA enklast är väl att sätta sej in i om det är turbon som strular? Att turbon gör övertryck är ju positivt och att det drägglar lite ur oljepåfyllningen är ju inte ovanligt. Enklast är att byta tätningen till oljelocket och sen motortvätta. Att du fått mera tryck i motorn BÖR hänga på dom 36000 milen som bilen gått. Nånstans ska ju även det syns och det syns otroligt bra i cylindrar och på kolvringarna. Visst kan vi gissa naturligtvis om bilen har sliten motor eller sliten turbo? Eller kanske en kombination? ABSOLUT enklast och mest säkert är ju att du ber en verkstad ta en leakdown test på bilen. Sen gör man en tryckmätning på turbon för att se hur den presterar. SEN kan man ta och ge den en dom.
I övrigt så snurrar din turbin i turbon runt 170.000rpm vid fullvarv på bilen och kanske hälften redan vid 3000rpm. En obalans i turbon känner du garanterat inte, en stor obalans i en turbo gör att axeln går av direkt.

Om du behöver ny turbo så är det egentligen bara att slå på det på nätet. Det finns säkert 50 leverantörer, jag nämner ingen så framhåller jag ingen före den andra. Ett nytt avgassystem är ju samma det? Det finns orginal, orginalkopior, både bra och sämre samt sen om du ska upp på sportsystem. Prisnivåer ifrån 1800 upp till runt 10.000kr
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]