Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pär_N
#219935
Mätaren slog om till 25000mil, sen var det dags. Färddatorn började krångla, först så hoppade bara bokstäverna på översta raden lite grann. Men nu har den ett eget liv, beroende på hur långt man har åkt, först är den ok, sen börjar bokstäverna hoppa runt. Efter det slocknar lite av displayen, det håller i sig genom alla följande steg, nästa steg är "myrornas krig" på nedre raden, sedan blir den ok, men texten är spegelvänd och till sist så slocknar den helt...
Varför??? ?:-/
Var till verkstaden och frågade, -Jo då måste vi byta ut hela instrumentet, kostar typ 6000-7000kr. :evil:

Måste man verkligen byta ut allt? Hastighetsmätare och allt...

Fan jag är så trött på den här jävla biljäveln, kommer troligtvis aldrig mer att köpa en Volvo. Jag älskar att köra den och det är en grym milslukare. Och hade den bara hållt ihop så skulle den vara relativt billig att äga, drar inte mycket diesel, om man kör relativt lagligt...

Men nu har jag gett upp, snelgar mot en Kia, då har man ju 7års garanti.
#219973
Tråkigt att höra...ja, idag ska man verkligen ha en fet plånbok reserverad för verkstadskontot. Jag kan inget om färddatorerna och hur de fungerar, men kan det vara något fel i kretskortet kanske? Kommit in fukt? Håller på att kortslutas? Kanske kan prova att installera om mjukvaran först innan du tar nästa steg?
#220185
Då är vi tre här på forumet plus en till bekant som fått samma fel på färddatorn inom tre veckor. Men enl volvo och vissa här på forumet får man inte kalla det ett vanligt fel.
Det går att bara byta displayen om du lyckas få tag på en. Har plockat ur min display ett par gånger men ser inga synliga fel på den. Har ringt runt till några olika bildemonteringar för pris på komplett kombiinstrument och priset ligger mellan 3000-3500kr. Enl dom var åtgången på kombiinstrumenten till v70 ganska stor då just färddatorn brukar gå sönder.
#232391
Jag har exakt samma fel på färddatorn på Volvo S60 2003 som endast gått drygt 7000 mil. Detta verkar vara en svag komponent som Volvo borde ersätta under förlängd garanti. Förmodligen är det många fler som har samma problem.
Gammal volvoägare :cry:
#232420
Väldigt sällan det går att sätta ett beg instrument och få det att fungera.

Frågar man Volvo påstås det att det inte ens går att byta mot ett beg kombiinstrument, man måste köpa ett nytt för 6000 + och betala för kalibrering, programvara och allt möjligt.
#232439
CoqRouge skrev:Väldigt sällan det går att sätta ett beg instrument och få det att fungera.

Frågar man Volvo påstås det att det inte ens går att byta mot ett beg kombiinstrument, man måste köpa ett nytt för 6000 + och betala för kalibrering, programvara och allt möjligt.
Inga prob med ett begagnat, bara det är till rätt år och strukturvecka.

Dessutom blir det den mätarställningen som står i det begagnade instrumentet :(
#232447
Psyko skrev:
CoqRouge skrev:Väldigt sällan det går att sätta ett beg instrument och få det att fungera.

Frågar man Volvo påstås det att det inte ens går att byta mot ett beg kombiinstrument, man måste köpa ett nytt för 6000 + och betala för kalibrering, programvara och allt möjligt.
Inga prob med ett begagnat, bara det är till rätt år och strukturvecka.

Dessutom blir det den mätarställningen som står i det begagnade instrumentet :(
Du har faktiskt lite fel där.
Rätt att det går att byta som du säger men angående mätar ställningen så kan du få bilens riktiga mätarställning.
Om det beggade instrummentet gått mer än din bil ja DÅ får du fel mätarställning.
Har det rullat mindre än din bil då får du bilens mätarställning
#232635
greeeken skrev:
Psyko skrev:
CoqRouge skrev:Väldigt sällan det går att sätta ett beg instrument och få det att fungera.

Frågar man Volvo påstås det att det inte ens går att byta mot ett beg kombiinstrument, man måste köpa ett nytt för 6000 + och betala för kalibrering, programvara och allt möjligt.
Inga prob med ett begagnat, bara det är till rätt år och strukturvecka.

Dessutom blir det den mätarställningen som står i det begagnade instrumentet :(
Du har faktiskt lite fel där.
Rätt att det går att byta som du säger men angående mätar ställningen så kan du få bilens riktiga mätarställning.
Om det beggade instrummentet gått mer än din bil ja DÅ får du fel mätarställning.
Har det rullat mindre än din bil då får du bilens mätarställning
Jasså........ :roll:

Har bytt på ett antal bilar, främst långmila taxi. Där har alla
fått mätarställningen som varit i det begagnade kombit, dvs en lägre
mätarställning.

Har aldrig varit med om att det blir rätt mätarställning
om inte kombit varit nytt.
Har du själv bytt o laddat mjukvara i en bil och fått den ursprungliga
mätarställningen ?
#320512
Hej!

Råkat ut för problem med färddatordisplayen även på min MY03:a efter cirka 18900 mil. Byte på Volvo om någon vecka, enligt uppgift skall mätarställningen synkas när programvaran för DIM laddas på nytt (vilket man gör i samband med bytet). Mätaren skall visa högsta värde av mätarens eget värde (t.ex. om mätaren är begagnad, vilket ju dock ej fallet vid köp av den utbytesenhet som Volvo säljer) och bilens värde, så mätarställningen skall normalt sett bevaras.

Testade att löda om Motorolakretsen (huvudkontrollern) och displaykretsen för färddatorn, satte kylflänsar på dem, satte isolering mellan kylplåten till spänningsregulatorn och kretskortet på baksidan (för att stoppa värmestrålning till Motorolakretsen), satte kylflänsar på kylplåten (baksidan av DIM, genom fyrkantiga hålet i bakkanten), dragit i och ur flatfilmskontakterna till färddatordisplayen, men tyvärr till ingen nytta...

För den intresserade kommer här märkningen på kretsarna och i förekommande fall länkar till datablad:

Motorola (huvudkontroller):
MC912DG128ACPV
3K91 D
HHMR0212
P2001_QB
20003-01

EPSON (displaydriver färddatordisplay):
S1D15206F00A1
F02141090

Yazaki (mätarkontroller):
YG500313
1452104-B

OKI (displaydriver trippmätare & klocka):
M90G4-04
2272354-B

Spänningsregulator:
L4925N
812213

Och själva DIM:en:

VCC P/no: 8637993
Spare P/no: 8602471
S/no: 2248
YZK P/no: 69294-620T
0876981

Hittade en sida med bra bild på hur det ser ut i färddatordisplayen (fast på tyska):
http://www.tachopix.de/repair/nav.399/s ... 2/#article

Det kan noteras att det utbytesinstrument (nytt) som Volvo erbjuder för in 03:a har ett annat delnummer än det som står som spare p/no på det gamla instrumentet. Det nya har VO 8602761 ("Kombiinstrument, b"), troligen då för att de gamla instrumenten med glödlampor (och kvalitetsproblemen...) ej lagerhålls längre utan det är varianten med kromringar och lysdiodsbelysning som man får numera. De är förstås anpassade för MY03 och tidigare eftersom de har annan hastighet på CAN-bussen.

Kikade i butiken på artikelnummer för utbytesinstrument för olika årsmodeller och -01 har ett nummer, -03 har ett nummer, 04 har ett nummer, och 05- har ett nummer (om jag minns rätt), eventuellt också 06-.
#321586
En till V70 -02 med samma problem....hände i våras, väldigt slumpmässigt flipperspel...fungerar oftast bra några minuter..sen kan allt bli helfyllt eller halv, spegelvänt etc... trodde det var ett enklare fel att fixa

Med batterier i vagnen kommer man förstå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]