Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Fråga, är Xenonljuset på nya V70 II bra? Vad menas med Dual Xenon, är det Xenon på både halv och heljus?
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns 2 varianter. en som följer vägen när du svänger o en som inte gör det.
ljuset tilltas inte upp så som det gör på P2 bilarna.

är ljuset bra? ja, det är ju bättre ä halogen, mer än så kan jag inte svara på då jag själv inte har en sådan bil ellr vet hur vi ska definiera bra i samanhanget (vad som är bra är ganska inviduelt & beror vad man jämför med)
Användarvisningsbild
av bylle
Jag tycker XCn har riktigt hyggligt helljus original. Volvo generellt brukar ju vara bra, men jag blev positivt överraskad av hur det var nu när det börjar bli mörkt ute.

Har förvisso hängt på extraljus nu, men jag syftar till originalutförandet ovan.
av Ottoman
Kan bara dela med mig av min erfarenhet i ämnet och säga att jag tycker att xenonljusen är suveräna. Har kört S80N kinetic en del, dvs. med standardljus och tycker att det är en ganska stor skillnad på bredden till xenonljusens fördel, dock kanske inte lika stor skillnad på djupet. Likaså i jämförelse med den V50 jag hade. Då jag haft min bil sen maj så har det inte blivit någon direkt mörkerkörning och har egentligen inte provat helljusen och kan därför inte uttrycka mig vad gäller djupet i den frågan. Det jag tänkt på när jag kört/åkt andra bilar med xenonljus är att ljuset är väldigt bra, sen finns det klart bäst och sämst, svårt att avgöra om man inte testar bilarna samtidigt. Som en kollega sa, har man en gång kört med Xenon så vill man absolut inte gå tillbaka.
av Hanymo
HEJ,
Jag har kört tidigare med en vanligt halgonljus.skillnaden mellan halgonljus och Xenonljus är som dag och natt.Xenonljus ger mycket breddare ljusfält , du ser alltså sidovägen t ex när du kör genom skogen mycket bättre,helt ojämförbar med en vanligt ljus, även helljus är bättre. Tänk inte 2 ggr, ta Xenonljuset..!
av LJN
-Tack för Era svar, då får det bli Dual Xenon!
Användarvisningsbild
av kave
LJN skrev:-Fråga, är Xenonljuset på nya V70 II bra? Vad menas med Dual Xenon, är det Xenon på både halv och heljus?
Ja, det är bra ljus med Xenon :)
Enligt Volvos broschyrer är det fortfarande Bi-Xenon, vilket innebär att samma Xenonlampor lyser både på halvljus och heljus. En liten täckplåt framför Xenonlampan åker upp när man slår på helljuset. Heljuset i sig är en vanlig halogenlampa.
Ex VW Phaeton har 4 Bi-Xenon xenonlampor fram för både hel och halvljus, dvs dual xenon.
BMW bilar har ofta enbart två xenonlampor fram som vrids upp när man slår på helljuset även om det ser ut som fyra reflektorer framtill.
Tycker varken det är bra eller dåligt, dock upplevde jag xenonljuset som bättre på gamla V70:n. Men efter att ha provat diverse BMW, Audi etc. tror jag att xenon på V70N är normalbra. Saknar lite sting men man blir ju äldre och behöver mer ljus...:(
av Lövet
Moderna bilar ska inte ha halogenljus, lika lite som man vid nyköp nu beställer en bil med förgasare. ;) Xenonljus är helt enkelt en mycket modernare teknik som är bättre på allt ljusmässigt.

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P