Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
#219320
Någon som har gjort det??
Hur blir bilen? Stor skillnad? Hur är bränsleförbrukningen emot orginal?

Det ska ju ge 319hk/427Nm

Men vad skilljer den "gamla" T5 motorn som sitter i V70n 00-05 med den som sitter i 05- med 260hk orginal i??
av Hjördis från Finland
#219515
Har inte Steg 3 men Steg 1 (285hk/410nm) i min S60T5 -01 och kan säga att det redan gör en stor skillnad jämfört med orginal. Fr.o.m. 2005 sitter det en 2,4 liters version av motor i T5 istället för 2,3 samt turbon från R modellerna KKK24 istället för Mitsu T16.
Användarvisningsbild
av _zigge_
#219519
Hjördis från Finland skrev:Har inte Steg 3 men Steg 1 (285hk/410nm) i min S60T5 -01 och kan säga att det redan gör en stor skillnad jämfört med orginal. Fr.o.m. 2005 sitter det en 2,4 liters version av motor i T5 istället för 2,3 samt turbon från R modellerna KKK24 istället för Mitsu T16.
ok tack för svaret.. :D
Men hur kommer det sig att dom flesta säger att den nya versionen med 2,4L motor är mer bensinsnål...?!

Hur blev bränsleförbrukningen i din efter chippet`?
Användarvisningsbild
av greeeken
#219528
Det skilljer ju inte så mkt på motorerna 100 cc är ju inget alls
Sen är det nyare teknik o utvecklingen går framåt. Så de klart att den kan vara bensinsnålare.
Större motor betyder inte automatiskt att den drar mkt
Användarvisningsbild
av _zigge_
#219683
greeeken skrev:Det skilljer ju inte så mkt på motorerna 100 cc är ju inget alls
Sen är det nyare teknik o utvecklingen går framåt. Så de klart att den kan vara bensinsnålare.
Större motor betyder inte automatiskt att den drar mkt

Näää självklart behöver den ju inte dra mer.. Men på den motorn så ska man kunna klämma ur 350hk/491Nm..?!
Så någon större skillnad måste ju finnas? Hur kan man klämma ur sååå mykke mer..?
av S.t.r.a.n.D
#219694
Det kan du på den andra också, frågan är ju bara hur mycket pengar du är villig att lägg ut.

Om det gäller BSR så står allt på deras sidan.

Äldre 250hk motorn med steg 3 = 319hk.
Nyare 260hk motorn med steg 3 = 350hk.

MEN...skillnaden är att på den nya byter de spridare också. Plus 6000:- i pris.
Användarvisningsbild
av _zigge_
#219783
RoadKiller skrev:Det kan du på den andra också, frågan är ju bara hur mycket pengar du är villig att lägg ut.

Om det gäller BSR så står allt på deras sidan.

Äldre 250hk motorn med steg 3 = 319hk.
Nyare 260hk motorn med steg 3 = 350hk.

MEN...skillnaden är att på den nya byter de spridare också. Plus 6000:- i pris.
Så du menar att ifall jag också byter spridare på min med och mappar så kommer jag ockå få ut ca 350hk? Men gör inte 1 dl på motorn något skillnad eller?
av S.t.r.a.n.D
#219846
Nej, det kan jag inte svara på. Men på orginalmotorn skiljer det ju bara 10hk. Jag trodde din fråga var varför man får 30hk mer med samma steg??
Men byter du spridare så lär det gör lite skillnad, hur mycket vet jag ej.
Användarvisningsbild
av _zigge_
#219871
Loner skrev:olika turboagg = olika effekter..

/L

okok.. Men om man nu trimmar med BSR steg 3 + att du byter till deras spridare. Sätter dit en KKK24 aggr så borde det ju bli bra klös och en större frontmonterad IC =)) Men även en jävla bränsleförbrukning... ??:-/

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]