Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
.. ibland kan bilen varva upp sej själv till max för att sen bara dö. sisst jag va i stan hände det, drog lite på 2:an och den bara fortsatte själv fast att jag inte gasade. Därefter kom ett rejält rökmoln bakom som var svart och han dog.

Provade att starta den igen och då lös motorlampan, men den går som vanligt igen. Motor lampan lyser i kanske 1 dag, sen slocknar den.

Så kan bilen göra typ 2 ggr i veckan, nån som vet va som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
en diesel som drarisig olja varvar upp o rycker regält.
Användarvisningsbild
av JimmyG
har kört 300 mil sen oljebytet, och det försvinner inget alls enligt oljestickan, den luktar inte olja heller och ryker definetivt INTE blått, motorn är snustorr överallt utom vid ventilkåpspackningen, som skall bytas vilken dag som helst..
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan ligga olja i intercoler m.m. som motorn drar isig. (det är inge stora mängder som behövs för att motorn ska hänga kvar en stund på gasen)
Användarvisningsbild
av JimmyG
men nu är det inte så att gasen "hänger" kvar.. utan bilen acelererar av sej självt, utan att jag rör gaspedalen, upp till varvtalsstoppen för att sen bara totalt stendö
Användarvisningsbild
av CarMan
en diesel har inget gas spjäll. den har fill tillgång till luft hela tiden.
du reglerar bara mängden bränsle bilen ska få
Användarvisningsbild
av JimmyG
CarMan skrev:en diesel har inget gas spjäll. den har fill tillgång till luft hela tiden.
du reglerar bara mängden bränsle bilen ska få

????

För att förklara det ÄNNU enklare då... om jag ligger på 2:ans växel i 2500 v/min med gaspedalen stilla ett tag och bilen rullandes, så helt plötsligt gasar bilen iväg av sej självt... utan att jag trycker ner pedalen alls utan håller dn kvar i samma läge, mao bilen skenar helt av sej självt, och det är inte så att den segar sej upp till varvtalsstoppen, utan den drar för fullt upp till max sen tvärdör den
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag sitter på andra sidan av en dator o har inte möjlighet att provköra eller felsöka på dn bil. det jag kan göra är att talaom hur saker fungerar.
jag vet inte om din motor sugerisig olja från intercooler eller liknande eller om det är ett helt annat fel.

men det jag vet är att en diesel som är varmkörd går på den olja som kan ligga o skräpa i intercolern (hur oljan hamna sär är då huvud felet)
genom att en diesel inte har gas spjäll så behöver man inte röra gaspedalen för att få en varvtals ökning, bara motorn får i sig nån form av bränsle så ökar varvtalet (olja funkar bra som bränsle)

men som sagt så har jag ingen aning om vad det är för fel på dn bil, jag försöker bara få dig at tänka i andra banor & på så sett kanske du hittar felet.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]