Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordiq
Halloj!
Är ny på detta forum och har en fråga om ett tickande i spridare på en V70 -98 som gått c:a 21000 mil, jag har följt alla service intervaller enligt serviceboken och gjort dessa på så kallad märkesverstad i detta fall Bilia. Har vart till verkstaden och försökt att få hjälp med problemet men utan framgång. Jag har kört med någon slags rengöring man häller i motorn kör i tio minuter och byter olja och filter utan någon framgång, jag har kört täta olje och filter byten, 3 stycken på 150 mil ingen skillnad, har provat med olja, diesel och all annan smörjningstillsatser som finns på marknaden för rengöring och/eller smörjning av spridare men utan effekt. Jag kör med en syntetisk olja alltså en som är av hög kvalitet, Volvo orginalfilter och kör c:a 2500-3000 mil/år. Är det någon som vet vad jag kan göra? Är man tvungen att riva ur halva motorn för rep eller finns det en enklare lösning. Jo jag glömde en sak tickandet kommer inte förens motorn blir varm. Bilen drar inte onormalt med olja eller bränsle och går för övrigt bra.
av *pettson*
Nordiq skrev:Halloj!
Är ny på detta forum och har en fråga om ett tickande i spridare på en V70 -98 som gått c:a 21000 mil, jag har följt alla service intervaller enligt serviceboken och gjort dessa på så kallad märkesverstad i detta fall Bilia. Har vart till verkstaden och försökt att få hjälp med problemet men utan framgång. Jag har kört med någon slags rengöring man häller i motorn kör i tio minuter och byter olja och filter utan någon framgång, jag har kört täta olje och filter byten, 3 stycken på 150 mil ingen skillnad, har provat med olja, diesel och all annan smörjningstillsatser som finns på marknaden för rengöring och/eller smörjning av spridare men utan effekt. Jag kör med en syntetisk olja alltså en som är av hög kvalitet, Volvo orginalfilter och kör c:a 2500-3000 mil/år. Är det någon som vet vad jag kan göra? Är man tvungen att riva ur halva motorn för rep eller finns det en enklare lösning. Jo jag glömde en sak tickandet kommer inte förens motorn blir varm. Bilen drar inte onormalt med olja eller bränsle och går för övrigt bra.
Jag tror du har blandat och gett lite nu i din fråga. Om det är olja och filter som du bytt upprepade ggr så är det alltså en TRYCKARE som tickar. Om du provat bensintillsatser så är det en SPRIDARE
Då det inte finns några direkta genvägar till att få bort tickande TRYCKARE så är det så krasst att ett byte gäller. Tipset är då att köpa en servicesats som innehåller allihopa. Den kostar ungefär halva styckpriset mot om du ska köpa dom styckvis.
av Nordiq
Sorry att jag inte var mer specifik. Jag hoppade över att jag skulle prova med alla oljebyten för verkstaden trodde "kanske" att det var ventiler som slammrad men jag sa hela tiden att skrammlet kommer från spridarna.
Men tack iaf för svaret, en liten fråga till, vad snackar vi för prisbild på dessa delar?
av *pettson*
Nordiq skrev:Sorry att jag inte var mer specifik. Jag hoppade över att jag skulle prova med alla oljebyten för verkstaden trodde "kanske" att det var ventiler som slammrad men jag sa hela tiden att skrammlet kommer från spridarna.
Men tack iaf för svaret, en liten fråga till, vad snackar vi för prisbild på dessa delar?
:lol: Nu är vi där igen.. Om ventilerna låter är det TRYCKARNA.. om det tickar och är bränsletillsatser och skit du testat så är det SPRIDARNA.
Gör såhär.. Kommer oljudet ifrån kamkåpan eller ifrån sidan av den? Ta en mejsel, sätt handtaget mot örat och spetsen mot det du vill lyssna på. Kontrollera så du inte kör in mejseln i nåt som snurrar bara. Låter det vid den blanka plåten som sitter över insuget?
Eller låter det om nåt under kåpan som oljelocket sitter på? :wink:
av Nordiq

Enkelt... det är spridarna som slammar/tickar/skrammlar. Inget annat! :roll:
av *pettson*
Nordiq skrev:

Enkelt... det är spridarna som slammar/tickar/skrammlar. Inget annat! :roll:
Okej.. då kan jag informera om att dom låter och måste låta (ticka) eftersom det förenklat är elektromagneter som drar och släpper en fjäderbelastad nål. Det blir alltså ett mekaniskt ljud i en spridare. :-)-) Det finns ingen bot och det finns egentligen heller inget att bota. :wink:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]