Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av n_hakan
Hej

Jag har idag köpt en volvo 245 kombi -87a. Den har gått 37000mil :-) och går som en klocka, men det finns några problem. Det är så att då jag kör på 4an och släpper gasen eller frikoppar så hoppar växeln ur och jag hamnar i friläge. Detta sker varje gång, man ser hur växel liksom glider ur sitt läge några sekunder efter jag släppt gasen eller då jag frikopplar.

Då jag kör på någon annan växel finns inte problemet! En annan sak jag reagerade på är att på alla växlar utom 4an så är det ett "vinande" bakgrundsljud då jag kör, men då jag kör på 4an är ljudet borta.

Jag vet tyvärr inte just nu vad det är för låda eller motor i bilen (kommer ej ihåg mitt reg-nr), men vet iaf att det sitter i orginalgrejjorna. Det jag kan säga är iaf. att det är en vanlig 5-växlad låda.

Det vore jättesnällt om ni kan komma med tips! :-)

M.v.h
Håkan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är det enbart fyrans växel som detta händer? Har du testat att köra på liknande vis på de andra växlarna!?
Det händer att växellådskudden ger sig och då kan det bli problem med att få i "de bakre" (2+4) växlarna och dom kan även hoppa ur, hur är det med tvåan!?
Då den rullat en hel del så kan man ju misstänka slitage på diverse delar, se över alla plastbussningar i växellänkaget, om du demonterar damasken så ser du de översta kulskålarna i plast. Dessa blir slitna och kan i värsta fall spricka och man får då lite skumma fenomen. Undertill sitter det två bussningar till, lite svårare att komma till då man måste under bilen, men var glad att det är en M47 och inte en M46 för då är det ännu jäkligare att komma till;)

2st Bussning 1209638
2st Kulskål 1232173
2st Gummidämpare 1232605 (1232174)
1st O-ring 1232595
1st Låsskruv 1220802

Bild på de undre bussningarna: http://www.volvoturbo.net/m477.jpg
Bild på de övre bussningarna: http://www.volvoturbo.net/kopplingsbyte1.JPG

Fler bilder finner du på min hemsida: http://www.volvoturbo.net
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tror du har problemet i lådan... Den ska hålla kvar växeln själv, så glapp i bussningar borde inte göra nån skillnad. Om det nu inte är så illa attt spaken tar i hålet i golvet, men det borde du ha reagerat på innan. Det vinande ljudet är lagren på mellanaxeln, så lådan är på gång i vilket fall. Fyrans växel är 1:1, ingående och utgående axel kopplas ihop direkt. Kraften passerar inte mellanaxeln så då blir det tyst.
av n_hakan
1000-Tack för era svar :D Jag ska undersöka bussningarna så snart jag kan. Helt suveränt med bilderna och artikelnummer. Tack för engagemanget, jag skulle inte klara detta annars. Nu ska det undersökas, hade varit himla kul om det gick att få till! :D

..jo det är bara på 4an det sker, spaken är liksom slapp och bara glider ur läget då jag släpper upp gasen eller frikopplar. På andra växlar kan jag provat allt möjligt men växlarna hoppar inte ur alls, endast 4an.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]