Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georg
Med hjälp av kunniga skribenter här på forumet lyckades jag spola min automatlåda och nu växlas det silkeslent och tyst.

Men vad är och betyder det att min automatiska växellåda är adaptiv.

Har förstått att lådan anpassar sig lite grann till ens körstil, men är det någon här, vilket jag vet att det finns, som kan förklara det där med adaptiv växellåda lite närmare.

Georg
av *pettson*
Georg skrev:Med hjälp av kunniga skribenter här på forumet lyckades jag spola min automatlåda och nu växlas det silkeslent och tyst.

Men vad är och betyder det att min automatiska växellåda är adaptiv.

Har förstått att lådan anpassar sig lite grann till ens körstil, men är det någon här, vilket jag vet att det finns, som kan förklara det där med adaptiv växellåda lite närmare.

Georg
Adaptivitet ja.. här kommer en milslång utläggning.. :-)-) Adaptiv är väl egentligen felanvänt i ordväg tycker jag om dessa lådor. Det enda *adaptiva* förutom att den har sensorer som nedan är ju som du förstått att den lagrar alternativ om din körstil helt enkelt. Det som tekniskt gör att den kallas adaptiv är all text nedan där det förklaras av VAD och HUR lådan styrs, vad lådan helt enkelt tar hänsyn till under körning.

För att exakt kunna bestämma växlingspunkter och inkoppling av lock–up, baserat på valt körprogram, får styrenheten information om följande:
-Valt växelläge – från växellägesgivare.
-Valt körprogram – från programväljaren.
-Bilens hastighet – från hastighetsgivaren.
-Varvtalet på växellådans ingående axel – från varvtalsgivaren.
-Motorns varvtal och belastning – från bränslesystemets styrenhet.
-Gasspjällets öppning – från bränslesystemets styrenhet.
-Om bromspedalen är nedtryckt – från bromsljuskontakten.
-Om gaspedalen är helt nedtryckt – från kickdown–kontakten på gasvajern.
-Växellådsoljans temperatur – från en temperaturgivare i växellådan.

All denna information bearbetas av styrenheten, som räknar ut vilken växel som ger de bästa köregenskaperna med hänsyn till valt körprogram. Styrenheten verkställer växlingen genom att skicka växlingssignaler till två växlingssolenoider (S1, S2) i växellådan. Beroende på insignalerna till styrenheten avgör denna också om och när momentomvandlarens lock–up ska aktiveras, vilket sker med hjälp av en speciell solenoid (SL).
Vid växling påverkar styrenheten växellådans oljetryck genom en systemtryckssolenoid (STH), samtidigt som den sänder en signal till tändsystemet så att motorns moment reduceras i växlingsögonblicket.
Styrenheten är även kopplad till diagnosuttaget. Om något fel uppstår i det elektroniska systemet registreras detta i styrenhetens minne och kan sedan utläsas i form av en felkod. Är felet så allvarligt att det snarast bör åtgärdas, så blinkar även varningslampan i kombinationsinstrumentet.
För vissa marknader där man har det lagkravsbundna diagnossystemet OBD II, kan automatväxellådans styrenhet också begära att miljölampan i kombinationsinstrumentet ska tändas. Miljölampan styrs av motorstyrenheten. Vid fel i automatväxellådan som påverkar avgasemissionerna, sätts en felkod och automatväxellådans styrenhet begär att motorstyrenheten ska tända miljölampan.
Växellägesgivaren (8) förser styrenheten med information om vald växel.
Hastighetssignalen kommer från hastighetsgivaren som får impulser från ett tandhjul, låshjulet för parkeringsspärren på utgående axeln. Information om varvtalet i växellådan kommer från varvtalsgivaren.
Information om motorns varvtal och belastning kommer från styrenheten för bränslesystemet. Styrenheten för bränslesystemet ger också information om gasspjällets öppning.
Om bromspedalen är nedtryckt sluter bromsljuskontaken och ger en signal till styrenheten.
När gaspedalen är helt nedtryckt sluter kick–downkontakten.
Med hjälp av ovanstående signaler kan styrenheten göra bl a följande beräkningar:

-Genom att jämföra information om gasspjällets öppning med värdet för motorns belastning och varvtal kan styrenheten avgöra motorns effektuttag. Detta ligger till grund för beräkning av inkopplingstrycket vid växling.
-Signaler från bromsljuskontakten används för att koppla ur lock–up vid inbromsning för att bl a undvika slag i transmissionen.
Puhh!

Det var mycket text, det där Du Pettson!!
Får tacka så mycket. Intressant och informativt.
Jag bjussar på dagens lunch om vi träffas någongång

Men får jag envisas och ställa en följdfråga?

Om jag kör lugnt och stillsamt under en längre tid och plötsligt får för mig att nu j-ar ska det bli åka av!!
Hur lång behöver jag köra för att lådan ska ställa om sig och växla annorlunda för det är väl det den gör???

Georg
av *pettson*
Georg skrev:Puhh!

Det var mycket text, det där Du Pettson!!
Får tacka så mycket. Intressant och informativt.
Jag bjussar på dagens lunch om vi träffas någongång

Men får jag envisas och ställa en följdfråga?

Om jag kör lugnt och stillsamt under en längre tid och plötsligt får för mig att nu j-ar ska det bli åka av!!
Hur lång behöver jag köra för att lådan ska ställa om sig och växla annorlunda för det är väl det den gör???

Georg
Lådan kommer att ignorera det du just gjorde eftersom det inte tillhör ditt vanliga körmönster. Men gör du så en längre tid (nån timma eller så eftersom alla möjliga kombinationer ska analyseras) kommer lådan att lära om till att det är din nya personliga stil.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]