Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gomorron

Imorse när jag tog bilen så började den att rycka efter ett par kilometers körning,den dog även sen.
Startade bilen igen och den gick lite orent.
Kollade lite i motorrummet om man kunde se ngt men icke sa nicke.
Varningslampan inne i bilen lyser och har gjort det ngn vecka har inte kollat på felkoder ännu men måste nog göra detta nu.
Bränslepumpen bytte jag för ca 1 årsedan och det kan det inte va.
Kamaxelgivare eller LMM tror jag det är vad tror ni.
Lättaste sätt att kolla dessa tips o trix mottages-
bjornjon skrev:Gomorron

Imorse när jag tog bilen så började den att rycka efter ett par kilometers körning,den dog även sen.
Varningslampan inne i bilen lyser och har gjort det ngn vecka har inte kollat på felkoder ännu men måste nog göra detta nu.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... a&start=20 :-)-)
av *pettson*
bjornjon skrev:Gomorron

Enklast och mest säkert är att kika på felkoden/ felkoderna som är satta för att ta reda på vart den/dom pekar. Lyser motorlampan så är ju kod satt.
Hejsan igen
Det va egentligen jag som frågade men jag hade sumpat lösenordet imorse o va väl trött som få.

Tillbaka till bilen.
Jag tog den efter jobbet o då startade den som ingenting men dog snabbt.Startade den å då gick den bra på tomgång.
Körde hem ca 1 mil o den gick klockrent parkerade o läste av felkoderna.
men så hade jag glömt o handla så jag va tvungen o ta bilen å då gick den ej över 2000 rpm.
Tomgången när jag kom hem vandrade som en kalv på grönbete o den svarade ej på gaspådrag o dog och sedan vaknade den när den vände vid 500 rpm.Fick ett tips att koppla ur LMM å då dog den direkt när den starta vet ej om det säger något.
Felkoderna va följande:

A 2

2-3-2
2-3-1
1-2-1
5-2-1

A 3

3-1-4
1-4-4
3-1-4

Hoppas att ngn kan hjälpa mej att fixa denna bil.
trevlig kväll
Du har kopplat ur massemätaren och orsakat 121 själv antar jag.
521 förvärmning lambdasond. Mät förvärmningsmotståndet i sonden. två vita kablar. Ett par Ohm kall och up mot 15 när motorn är varmkörd. Är det högre är det bara att byta sond.
231 och 232 är lambdareglering på dellast resp. tomgång. Tyder ofta på tjuvluft, men nolla och se vad som kommer tillbaka.

A3 är ABS, där har du:
144 - bromsskivor har varit överhettade. Styrenheten har koll på hur länge och hårt du bromsar, och räknar ut temperaturen efter det. Glöm den.
314 - Givare HB kortslutning eller avbrott.
Sparkz skrev:Du har kopplat ur massemätaren och orsakat 121 själv antar jag.
521 förvärmning lambdasond. Mät förvärmningsmotståndet i sonden. två vita kablar. Ett par Ohm kall och up mot 15 när motorn är varmkörd. Är det högre är det bara att byta sond.
231 och 232 är lambdareglering på dellast resp. tomgång. Tyder ofta på tjuvluft, men nolla och se vad som kommer tillbaka.

A3 är ABS, där har du:
144 - bromsskivor har varit överhettade. Styrenheten har koll på hur länge och hårt du bromsar, och räknar ut temperaturen efter det. Glöm den.
Så nu va det ljust ute så man kunde se lite.
Kollade i expansionskärlet :evil: såg ut som att det va lite olja i denna (fel plats).
Tittade på alla slangar o rör o såg att det va lite sörjigt utanpå röret till insuget o tog isär o såg att det va en tunn olje film inuti röret till gasspjället.Varför då????
Lyfte oljestickan och det va ett litet övertryck från röret(oljedimma).
Den rök lite svart vid gaspådrag osså har aldrig gjort detta!

Den startar fint men dör även nu vid för mycket gaspådrag.
Försökte att ta bort felkoderna men jag fixade inte det fast jag har läst alla bra instruktioner o gjorde som man ska menmen.

Vad göra ????
Läste i en annan tråd att det kunde va en spricka i TOPPEN ??:-/ E det möjligt att den kan bete sig så då.

Ork har den fortfarande.
Ojämn tomgång.
Inte bara vatten i exp.kärlet.
Lite svartrök i avgaserna.
+ alla felkoder.

Sälja bilen eller laga, det e kvällens funderare
av *pettson*
Mats T5 skrev:

A3 är ABS, där har du:
Kollade i expansionskärlet :evil: såg ut som att det va lite olja i denna (fel plats).
Tittade på alla slangar o rör o såg att det va lite sörjigt utanpå röret till insuget o tog isär o såg att det va en tunn olje film inuti röret till gasspjället.Varför då????

Försökte att ta bort felkoderna men jag fixade inte det fast jag har läst alla bra instruktioner o gjorde som man ska menmen.

Vad göra ????
Läste i en annan tråd att det kunde va en spricka i TOPPEN ??:-/ E det möjligt att den kan bete sig så då.

Ork har den fortfarande.
Ojämn tomgång.
+ alla felkoder.

Det som är högst intressant med den här tråden är att du hela tiden adderar små små ting uppepå det du en gång lagt in och frågat om. Om du verkligen är så otroligt orolig och hellre läser trådar och tror att din bil direkt är behäftad med samma fel som du läst om så föreslår jag ett busskort faktiskt :roll: . Inte för att vara elak utan för dina nerver :-)-) . Bilar beter sej illa ibland och tyvärr går det inte så fort att felsöka ibland. Om bilägarens tankar direkt går till att sälja bilen så är just mitt förslag att helt enkelt fullfölja och sen åka buss. :roll:
Det DU kan göra som inte vi kan göra åt dej är att utföra kontroll av beskrivningar och felsökningar vi ber dej om. Detta för att vi inte ska gissa och svamla.
Med andra ord så om vi ber dej att läsar ur koder och nolla koderna så kommer vi inte längre om du inte nollar koderna. Det är absolut inget konstigt med att nolla koderna. Fungerar inte det tricket som står här så går du in på min hemsida och läser och försöker på det sättet. Det finns säkert 9000 sidor till hur man läser ut koderna ur bilen på ett lyckat sätt. Man får inte ge upp så lätt och få all serverat perfekt på silverfat. ;-//

Vi kan börja med det senaste du lagt in.
Har toppen spruckit?.. För du har läst att så kan det vara.
Nej det tror jag inte en sekund på och det är ytterst ovanligt överhuvudtaget på vitmotorerna. Men endast DU kan svara på din fråga. Har bilen full kompression på alla cylindrar och drar den vatten? Trycker den upp övertryck i vattenbehållaren? Har nåt gasidentifierings kit larmat och färgat?
Om inte så glömmer vi det ett tag..

Vevhusventilation ja.. Jodå det är så att den är säkert inte toppfresh om du inte nyligen fixat den? Men den gör heller inte att bilar går ojämt hursomhelst.
Olja i insuget då? Tja har du funderat på vart vevhusgaserna går? vart dom tar vägen? Mycket riktigt in i turbons inlopps sida och därifrån igenom systemet och in i insuget. Inget konstigt där heller. Allt detta visste du ju eftersom du öppnat huven på din bil och faktiskt kikat på hur vevhusventen fungerar? eller hur? :-)-)

Bilen ryker svart. Men NÄR ryker den svart? På tomgång eller om du gasar på? Sker det när du gasar på så fungerar uppfetningen perfekt. Men sker det på tomgång så är det ett fel med bränslestyrningen precis som nu urläsningen faktiskt visade för dej.
Har du lossat kontaktstycket och mätt upp förvämrningselementet på lambdasonden som du blev uppmanad till då? Jag bad dej kontrollera ifrån kall bil på tomgång. Utförde du detta? Grejen är att en massmätare är fel varm som kall.. En lamba kopplas bara in efter en viss tid. Därför kan inte problemet finnas innan denna tid gått om det nu är lambdan. :-)-)

Sålänge inte du utför nåt kan vi bara göra som du.. GISSA tyvärr. ??:-/
*pettson* skrev:
Mats T5 skrev:

A3 är ABS, där har du:

Vad göra ????

Ork har den fortfarande.
Ojämn tomgång.
+ alla felkoder.

Det som är högst intressant med den här tråden är att du hela tiden adderar små små ting uppepå det du en gång lagt in och frågat om. Om du verkligen är så otroligt orolig och hellre läser trådar och tror att din bil direkt är behäftad med samma fel som du läst om så föreslår jag ett busskort faktiskt :roll: . Inte för att vara elak utan för dina nerver :-)-) . Bilar beter sej illa ibland och tyvärr går det inte så fort att felsöka ibland. Om bilägarens tankar direkt går till att sälja bilen så är just mitt förslag att helt enkelt fullfölja och sen åka buss. :roll:
Det DU kan göra som inte vi kan göra åt dej är att utföra kontroll av beskrivningar och felsökningar vi ber dej om. Detta för att vi inte ska gissa och svamla.
Med andra ord så om vi ber dej att läsar ur koder och nolla koderna så kommer vi inte längre om du inte nollar koderna. Det är absolut inget konstigt med att nolla koderna. Fungerar inte det tricket som står här så går du in på min hemsida och läser och försöker på det sättet. Det finns säkert 9000 sidor till hur man läser ut koderna ur bilen på ett lyckat sätt. Man får inte ge upp så lätt och få all serverat perfekt på silverfat. ;-//

Vi kan börja med det senaste du lagt in.
Har toppen spruckit?.. För du har läst att så kan det vara.
Nej det tror jag inte en sekund på och det är ytterst ovanligt överhuvudtaget på vitmotorerna. Men endast DU kan svara på din fråga. Har bilen full kompression på alla cylindrar och drar den vatten? Trycker den upp övertryck i vattenbehållaren? Har nåt gasidentifierings kit larmat och färgat?
Om inte så glömmer vi det ett tag..

Vevhusventilation ja.. Jodå det är så att den är säkert inte toppfresh om du inte nyligen fixat den? Men den gör heller inte att bilar går ojämt hursomhelst.
Olja i insuget då? Tja har du funderat på vart vevhusgaserna går? vart dom tar vägen? Mycket riktigt in i turbons inlopps sida och därifrån igenom systemet och in i insuget. Inget konstigt där heller. Allt detta visste du ju eftersom du öppnat huven på din bil och faktiskt kikat på hur vevhusventen fungerar? eller hur? :-)-)

Bilen ryker svart. Men NÄR ryker den svart? På tomgång eller om du gasar på? Sker det när du gasar på så fungerar uppfetningen perfekt. Men sker det på tomgång så är det ett fel med bränslestyrningen precis som nu urläsningen faktiskt visade för dej.
Har du lossat kontaktstycket och mätt upp förvämrningselementet på lambdasonden som du blev uppmanad till då? Jag bad dej kontrollera ifrån kall bil på tomgång. Utförde du detta? Grejen är att en massmätare är fel varm som kall.. En lamba kopplas bara in efter en viss tid. Därför kan inte problemet finnas innan denna tid gått om det nu är lambdan. :-)-)

Sålänge inte du utför nåt kan vi bara göra som du.. GISSA tyvärr. ??:-/

Tackar för ditt tålamod Pettson .
Alla har inte kunskap o tålamod som du har .men jag önskar att jag hade det.

Du har rätt i allt du skrev men man blir lite jäktad o förbannad när man inte fixar saker o ting.
Då kan man handla lite snurrigt ibland.
Tack för infon iaf-

Mätte upp lambdan enligt Sparkz o den funka som den skulle .

Jag raderade igen enligt dina kunskaper fick göra det 4 ggr innan det lyckades (sopa).

Startade igen och den gick som en potta skit.
Kollade felkoder fick lmm igen .trasig???

Byta eller ??

Tack för tipsen
av *pettson*
Hej det är lugnt. Nåt man måste ha i bilägandes krassa värld är just LUGN. Har man inte det så flyger lätt tusenlappar sin väg i onödan.
*Nu har du alltså fått bort koderna och bilens massmätare har återkommit i felkod.
*Bilen går som en potta skit när du startar den kall.
*NU vet vi att lambdan inte varit med och styrt nånting och därmed är den oskyldig (den aktiveras först efter några minuter) .
NU har vi kommit nånstans i felsökningen. NU har vi kommit fram till att bör vara massmätaren som inte vill göra sitt jobb, den verkar ha tackat för sej.
Precis som du nu kommit fram till så gäller ett massmätarbyte. BÄST OCH BILLIGAST är om du känner nån som har en likadan dock fungerande bil. På så sätt kan du låna massmätaren och flytta över den till din bil för att bekräfta att det är problemet.
Annars blir det till att inhandla en och montera. :-)-)
*pettson* skrev:Hej det är lugnt. Nåt man måste ha i bilägandes krassa värld är just LUGN. Har man inte det så flyger lätt tusenlappar sin väg i onödan.
*Nu har du alltså fått bort koderna och bilens massmätare har återkommit i felkod.
*Bilen går som en potta skit när du startar den kall.
*NU vet vi att lambdan inte varit med och styrt nånting och därmed är den oskyldig (den aktiveras först efter några minuter) .
NU har vi kommit nånstans i felsökningen. NU har vi kommit fram till att bör vara massmätaren som inte vill göra sitt jobb, den verkar ha tackat för sej.
Precis som du nu kommit fram till så gäller ett massmätarbyte. BÄST OCH BILLIGAST är om du känner nån som har en likadan dock fungerande bil. På så sätt kan du låna massmätaren och flytta över den till din bil för att bekräfta att det är problemet.
Annars blir det till att inhandla en och montera. :-)-)

Tja!

Är den nya ägaren av bilen så alla tips gick inte helt åt pipan!
Tack! Har konstaterat att det är Luftmassemätaren :D
Provade igår med en polares.

Pettson du är gud!
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]