Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen
Hej.. har tagit loss kardanen eller mellanaxeln och undrar om det går att byta ut medbringarna samt knuten i mitten ? Vart får man tag på reservdelar ? Vart får man tag på en beg mellanaxel ? Mvh Viggen
viggen skrev:När kardan är loss låter det ingenting vid rattutslag.. hur kollar man om det är viskokopplingen eller vinkelväxeln , hylsan som är dåligt.. vad är mest troligt ??

mvh viggen
en viscokoppling ska inte glappa iaf! Du får demontera vinkelväxel för att komma åt hylsan och se skicket på de, antingen följer den me ut från växellådan me vinkelväxel eller tvärtom...

Hur man kollar upp vinkelväxel vet ja inte!
ketto skrev:
viggen skrev:När kardan är loss låter det ingenting vid rattutslag.. hur kollar man om det är viskokopplingen eller vinkelväxeln , hylsan som är dåligt.. vad är mest troligt ??

mvh viggen
en viscokoppling ska inte glappa iaf! Du får demontera vinkelväxel för att komma åt hylsan och se skicket på de, antingen följer den me ut från växellådan me vinkelväxel eller tvärtom...

Tack.. har du nån bra förklaring till varför ljudet försvinner när kardan är borta ? när den sitter på plats knakar det som bara den och motorns reser sig upp när man svänger fullt åt båda hållen ? dålig hylsa eller vinkelväxel ??

mvh viggen
viggen skrev:
ketto skrev:

mvh viggen

Tack.. har du nån bra förklaring till varför ljudet försvinner när kardan är borta ? när den sitter på plats knakar det som bara den och motorns reser sig upp när man svänger fullt åt båda hållen ? dålig hylsa eller vinkelväxel ??

mvh viggen
ja du, när kardan sitter på belastas ju bakre delen, även främre! Kan va så att viscon är paj, likaså hylsan, svårt att veta när man inte hör ljuden!
Hur känns knuten på mitten då? Är den trög åt nåt håll?
Här på jobbet har vi precis fått tillbaka en kardan från Svea Bil. Ser bra ut, och nu är det gjort så att det går att byta kors och lager. Problemet var att knuten på mitten var trög åt ena hållet, gav vibrationer framför allt vid sväng. Stödlagret harde fått en del stryk med.
Sparkz skrev:Hur känns knuten på mitten då? Är den trög åt nåt håll?
Här på jobbet har vi precis fått tillbaka en kardan från Svea Bil. Ser bra ut, och nu är det gjort så att det går att byta kors och lager. Problemet var att knuten på mitten var trög åt ena hållet, gav vibrationer framför allt vid sväng. Stödlagret harde fått en del stryk med.

Hejsan och tack för ditt inlägg ! Har köpt en ny kardan för knuten längst fram var dålig och damasken var borta och har testat monterat den igen men det lät precis likadant ! Vet du om viskokopplingen påverkas när man svänger ? det borde den inte göra tycker jag utan är mer inne på vinkelväxeln eller hylsan i den..

Mvh Viggen
Låg och drog i lite saker under min R från 98. Jag bara undrar hur mycket kardanen skall röra sig vid knutkorset? Jag kan ju ganska enkelt röra den uppemot en centimeter om jag drar neråt i kardanen. Gummit känns lite "slappt", men inga sprickor vad jag kan se. Är det i sin ordning tro?

Henrik
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]