Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag ska sätta tillbaka ventilkåpan efter byte av tätningar runt kammarna, gjorde samma procedur för ca 2 år sedan och nu när jag tog isär allt så hade det tryckt ut tätningspasta i en del kanaler mellan toppen och ventilkåpan, och det är ju inte bra. Nu vill jag inte göra samma misstag utan vill veta hur man ska applicera Permatextätningen (Blå) på tub, ska man bara dra en tunn sträng, eller ska man pensla ut det i ett tunnt lager, eller kanske inte så nära kanalerna? verkar ju som jag applicerade alldeles för mycket sist, tacksam för snabbt svar då jag ska försöka skruva tillbaka ventilkåpan senare idag
Kanaler mellan vantilkåpa och topp, det låter som en aluminiummotor, är det en 960? Kan ju vara bra att veta om man ska komma med nåt vettigt svar...
Ja det är en 960 motor 95:a, och tyvärr finns det ju ingen packning att köpa som skall sitta mellan toppen och ventilkåpan, utan man använder sig av tätningspasta, men har fått många olika svar hur man ska applicera, en del säger stryck ut i ett tunnt lager och en del säger att man trycker ut en tunn sträng, vill inte att det ska börja läcka och inte bli bra, blir så himla mycket extraarbete då.
Ok, då ska du inte använda permatex, utan volvos flytande packning 1161059. Tunt ska det vara, du vill inte att några större mängder ska klämmas ut och hamna i oljekanalerna när du drar åt. Det här är ganska känsliga saker eftersom "kåpan" är överfall för kamaxlarna. Gör rent ordentligt utan att skada ytan, alla rester av den gamla tätningen ska bort. Volvo säger korthårig roller, men det går bra med pensel också. Jag brukar korta in borsten på en liten pensel till hälften, då blir den lite styvare. Lägg tunt, ytan ska bli färgad men fortfarande synas igenom. Spara ett par mm utan tätning närmast lagerlägena.

Sen ska du egentligen ha ett specialverktyg att dra ner kåpan med. Går att fixa: knacka bort porslinet på ett par gamla tändstift och svetsa på en bit gängstång i stället. Sätt i dem i cyl 2 och 4 och använd muttrar och ett par plattjärnsbitar med hål i mitten för att dra ner den. Dra alla skruvar till anliggning först, och sen med 17 Nm. Gå från mitten och utåt.
Tack så jättemycket för hjälpen Sparkz, satte ihop allt igår och var ute och provkörde, blev ändå inte så lyckat, det läcker i bakkanten på motorn, där det sitter ett tätningslock vid ena kammen och en sensor vid andra kammen, där någonstans läcker det, verkar inte som det är mellan ventilkåpan och toppen nu, jag har ju bytt tätningarna som sitter på kammarna, Vart kan det vara det läcker nu? Måste jag riva isär allt igen nu?

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]