Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740 GL
har fått problem med bilen.

helt plötsligt bara dör den. nån gång kan den hoppa till igen och starta!

Men ananrs stendör den och vill inte starta på ett bra tag!??

nån som vet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumprelä är väl första tanken... Pilla av kåpan och titta på lödningarna.

Är det ok så får du passa på när den inte startar och kolla om det är bränsle eller gnista som fattas. Sen kan du gå vidare.
av volvo740 GL
har bytt relät. va ej det..

har kollat runt lite och hört att det kan vara hallgivaren. den sitter tydligen i förgasaren på min modell.. svår/dyr å byta??
av 945S
Sparkz har väldigt bra råd i sin signatur:

1. Felsökning
2. Reparation

Denna arbetsordning är mycket bättre än följande.

1. Byt diverse delar på måfå.

Som sagt, börja med att ta reda på vad som fattas i cylindrarna: bensin eller gnista.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis.
Sen är det bra att tala om vad du har för motor. Jag antar att du har en B230F, och i så fall har du ingen förgasare, och troligen ingen hallgivare. Och en hallgivare har aldrig varit i närheten av en förgasare, antar att du menar fördelare?
av volvo740 GL
Sparkz skrev:Precis.
Sen är det bra att tala om vad du har för motor. Jag antar att du har en B230F, och i så fall har du ingen förgasare, och troligen ingen hallgivare. Och en hallgivare har aldrig varit i närheten av en förgasare, antar att du menar fördelare?

ja sorry... jag har en b230F. och jag har ingen förgasare, de vet jag! skrev bara fel, men i fördelaren! där i sitter väl hallgivaren på min modell??? är det bara att byta fördelaen eller?

har föresten tagit bort fördelarlocket nu och rotorn, då e det locket som sitter där helt löst. jag lyckas inte sätta dit det ordentligt.! ??:-/ ska det kanske vara löst? sen e det en kontakt som hänger där, som går in i fördelaren, är det till hallgivaren? ska den bara hänga där eller ska den oxå sitta fast?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu så!
Problemet kan vara vid hallgivaren. Är någon av kablarna skavd och kan komma åt jord? Kontakten som är lös ska sitta fast, hakad på kanten på fördelaren. Ofta är den spucken, men det går att köpa en ny. Artikelnr är 1346793, så sparar du och reservdelsnissen lite tid.
Det är lite pilligt, så jag skulle rekommendera att ta loss fördelaren. Då ska du byta o-ringar med, så köp såna på samma gång. Märk upp hur fördelaren sitter och skruva loss den. Tvätta rent lite och förvånas över hur torr och hård en o-ring kan bli.
ta nu en titt på kontakten. Skriv upp hur kablarna sitter i den, det är märkt +, 0, och - på den. Titta ner i kontakten, på kbelskorna är det en liten tagg som håller dem. Tryck in den. Sen är det en liten "lucka" att öppna där kablarna kommer ut, titta på den nya. Sen är det bara att dra ut kabelskorna och peta upp taggen igen innan du trycker i dem i den nya kontakten. Ev. krympslang eller nåt på kablarna om isoleringen är skadad.
Sätt den på kanten på fördelaren och sätt ihop med nya o-ringar. Stryk på lite olja så glider de in lättare. O-ringen på axeln tätar inte mot något, den är bara för att axeln ska få lite stöd i hålet i kamaxeln. Ställ fördelaren mot märket du gjorde så ska det inte hända nåt med tändinställning.
Kåpan innanför sitter inte fast på nåt annat sätt, bara att försöka hänga dit den och vara snabb med locket. :)
av volvo740 GL
Sparkz skrev:Nu så!
Problemet kan vara vid hallgivaren. Är någon av kablarna skavd och kan komma åt jord? Kontakten som är lös ska sitta fast, hakad på kanten på fördelaren. Ofta är den spucken, men det går att köpa en ny. Artikelnr är 1346793, så sparar du och reservdelsnissen lite tid.
Det är lite pilligt, så jag skulle rekommendera att ta loss fördelaren. Då ska du byta o-ringar med, så köp såna på samma gång. Märk upp hur fördelaren sitter och skruva loss den. Tvätta rent lite och förvånas över hur torr och hård en o-ring kan bli.
ta nu en titt på kontakten. Skriv upp hur kablarna sitter i den, det är märkt +, 0, och - på den. Titta ner i kontakten, på kbelskorna är det en liten tagg som håller dem. Tryck in den. Sen är det en liten "lucka" att öppna där kablarna kommer ut, titta på den nya. Sen är det bara att dra ut kabelskorna och peta upp taggen igen innan du trycker i dem i den nya kontakten. Ev. krympslang eller nåt på kablarna om isoleringen är skadad.
Sätt den på kanten på fördelaren och sätt ihop med nya o-ringar. Stryk på lite olja så glider de in lättare. O-ringen på axeln tätar inte mot något, den är bara för att axeln ska få lite stöd i hålet i kamaxeln. Ställ fördelaren mot märket du gjorde så ska det inte hända nåt med tändinställning.
Kåpan innanför sitter inte fast på nåt annat sätt, bara att försöka hänga dit den och vara snabb med locket. :)

ok. så du tror att det kan vara det då, så jag kanske inte behöver byta fördelaren.. ska plocka bort fördelaren och kolla. men är det bara att dra ett streck nån stans på fördelaren och ett på motorn och sen bara dra ut den? sen bara sätta den så att strecken passar ihop me varann igen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det KAN vara ditt problem, men inget är säkert. Men det är iaf en sak att kolla upp och göra i ordning för att slippa framtida problem. Köper du en fördelare på skroten är det stor risk att den där plastbiten är sprucken där med, så en ny isolator är billigare och bättre
av lotus
Hej!
Hade ett liknande problem på min -88. Efter mycket felsök visade det sig att reläet på expansionskärlet började krångla när reläet blev varmt. Samt att en av ledningarna till det hade en liten skada på isolationen.
Nytt relä, och isoleringstejp = ny bil:)
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]