Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#214075
har en volvo 850 glt års 96
har läst lite på olika trådar som visa har haft problem med sin bilbatteri osv men trådarna har aldrig avslutats riktigt.. så jag tänkte att jag skulle försöka =)

Skulle köra till jobbet i i måndags och bilen startade inte, hade då redan bytt batteriet 1 gång innan till ett volvo batteri som var 6 månader gammalt men som nytt. åkte då upp till våran lokala mekaniker som bytte de volvo batteriet till ett helt nytt tudor batteri 60 ahm undelhållsfritt batteri.
bilen fick stå hos honom över natten och sedan hämtade morsan bilen på morgonen och där fick den stå 3 nätter bara för att se att de inte var jag som glömde något -tex lyse eller nåt..
Så idag kom hon ner med bilen och då visade detta magic eye som finns på batteriet att de skulle laddas. Jag åkte då till en kompis som skulle hjälpa mig.
Vi mätte batteriet med bilen på och de visade 13.55V och bilen avstängt 12.55-6-7V.
Sedan mätte vi hur mycket amp det strömade genom mulitmetern och först visade den med min kompis mulitmeter 0.44 amp sedan med min 0.00 A och då testade vi igen med hans och då visade den 0.00A.
Konstigt.. efter en stund så fick vi iallfall ett resultat på 0.03 mA men då ändrade vi den till mA. Men 0.03 är ju ingenting. =(
Har kollat igenom alla lampor också men inte kommit fram till något.
Vill hemskt gärna inte byta till ett 3:dje batteri som stor nu på laddning över natten och ska mätta på nytt imon.
Tips vad de skulle kunna vara eller om någon haft samma problem.
Mvh Peter
#214106
hej har också tänkt på de med mätningen, men de vissar ju inget förutom 0.03 mA och de är ju miliamampere och de är typ inget, kan vara klockan eller nåt. :|
har mät i Amp men då vissar den inget. :???:
kan mäta upp generatorn på nåt sätt?
#214171
Jag har slitit med samma problem i flera år på min f.d 740, en grej som jag hade var att laddningen inte gick igång förrän jag varvade upp till 3000 varv, troligen en krest som drogs igång om lamporna lyste i panelen vid starten, jag hade glapp i min panel så lamporna lyste inte särskilt ofta vilket kunde ev vara orsaken. jag lödade om panelen och sedan verkade det fungera. en del har nämnt att man kan få problem om man har skit i draget.
av *pettson*
#214173
Pajtor skrev:hej har också tänkt på de med mätningen, men de vissar ju inget förutom 0.03 mA och de är ju miliamampere och de är typ inget, kan vara klockan eller nåt. :|
har mät i Amp men då vissar den inget. :???:
kan mäta upp generatorn på nåt sätt?
lyser laddningslampan när du slår på nyckeln? Alltså när du bara slår på tändningen.
#214221
hej igen.. laddade upp batteriet igår och idag på morgonen mäta jag igen.
När bilen var igång på tomgång så blev resultatet 14.04 sen när jag stänge av bilen 13.44 tror ja.. kommer inte riktigt ihåg... sen kollade
jag om de drog tjuvström också men icke. 0.00A =( men när bilen står 3-4 dagar så börja man märka skillnad..
Annars kan jag köra 5-6 dagar och sen plötsligt SLUT över natten.
Jag kan tillägga att jag bytt ut förastolarna fram och baksättet mot s70 skinnstolar, det ända som jag kopplat in är stolsvärme men jag kan inte tänka mig att de skulle tjuva ström. men nu för säkerhets skull nu så har ja kopplat bort kontakterna från båda stolarna.
Sen såg jag idag att 1 lampa är sönder i instrumentpanelen den där vid besinmätaren som inte lyser om de skulle kunna göra något??
#214224
*pettson* skrev:
Pajtor skrev:hej har också tänkt på de med mätningen, men de vissar ju inget förutom 0.03 mA och de är ju miliamampere och de är typ inget, kan vara klockan eller nåt. :|
har mät i Amp men då vissar den inget. :???:
kan mäta upp generatorn på nåt sätt?
lyser laddningslampan när du slår på nyckeln? Alltså när du bara slår på tändningen.
hmmm.. har inte tänkt på de faktiskt.. ska kolla de imon.. men annars när jag stänger av bilen så lyser den till lite svagt batterilampan .
I boken står de Generatorn laddar inte?? samtidigt med lampa nummer 21- Fel på motorelektroniken. dom lyser inte när jag kör eller så..
bara när jag ska stänga av bilen så lyser dom 2 lamporna till lite svagt och sen slocknar ner lite sakta.
:|
#215002
jaha
Då har ja gjort några nya mätningar på bilen..
I mitt första inlägg skriver jag att jag inte får ut några mätningar men de vissade sig vara säkringen i mulitimeter som hade gått sönder.
Köpte en ny liknande biltema mulitmeter och får utslag på 0.18A så det är ju ändå en del. Har dragit alla säkringar men det hände inget på mulitmeter.
Sen ser jag att många av säkringarna är på 15-20-25-30 Ampere och multimetern är bara upp till 10A.
Lite lättare nu när man vet att den drar tjuvström
Vad tror ni de skulle kunna vara???
#215116
Det skulle kunna vara laddningsregulatorn på generatorn som börjar ge upp. Hade samma på min 740 att den starta jättefint kvällen innan för att på morgonen efter vara totalt stendöd. Bytte laddningsregulator och har nu kört 2 år utan liknande problem.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]