Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Jag har en Volvo 740 1987 med B230F motor och som ämnet lyder så är tutan problemet, när jag köpte bilen så funkade inte tutan och då bytte jag tutan mot en ny på biltema och då fungerade tutan igen men dock väldigt lågt inte som en normal tuta. och nu har tutat lagt av helt och hållet, har kollat tutan direkt på batteriet och då fungerar den med en väldans ljud, men på bilens kablar är det inget liv i den alls, har kollat säkringen och den är hel bytte de även för att testa men icke! så nu undrar jag bara vad felet kan vara,
är det kabelbrott nån stans på vägen? borde jag dra nya kablar? vilken väg tar kabeln ut ifrån ratten?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du ska ha batterispänning på en av kablarna med tändning på, den andra jordar genom rattstången när du trycker på knappen.
Användarvisningsbild
av andreas88
så jag kan mäta på vilken av kablarna som helst nere på tutan då? eller måste jag mäta nån annan stans på vägen ner?
vad är det som gör att tutan låter så svagt? är det jordfel? vad är det vanligaste felet när tutan inte fungerar?
Användarvisningsbild
av marasp
eftersom tutan fungerar med direkt matning?
så är det mest troligt dålig jord.
kanske dålig jord vid tutknappen uppe vid ratten
om du mäter på sladdarna ja så har du +12v på ena sladden och andra har kontakt med jord när du tutar! ta bort sladden från tutan först .
eller prova jorda -kabeln med tutan på plats?
hoppas det kan hjälpa
av Volvo740_GLT
Det sitter en liten pinne med fjärder i ratten, den pinnen glider mot metallringen bakom ratten, det var felet på min 740, det fanns ingen fjäder så att den låg inte an mot ringen.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]