I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av morbidfinn
Hej.
Har en fundering om bsr´s program om mjukvaror. Har försökt läsa på deras hemsida och sökt på google och forum men inte funnit svar.
Har i dagsläget Steg 1 programvara, och har nyligen uppgraderat med fullflödes avgassystem samt främrerör.
Är det ett måste att ha mjukvara "steg 3" ? Då vill jag veta varför?
Blir det någon märkbar skildnad, för dom som provat?
Bilen är en s60 2.4t -01
av Tefem
Saxat från BSR's hemsida:

"När det gäller BSR Steg 3 trimning är det viktigt att kombinera rätt produkter med respektive programvara.

BSR:s steg program är endast utvecklat för att passa BSR framrör (med katalysator), BSR (Sport flow) avgassystem och övriga komponenter som ibland måste bytas för Steg 3 trim (se info på din bilmodell på siten under Steg 3).

Har man annat framrör, avgassystem eller andra komponenter monterade kan vi således inte garantera funktionen eller hållbarhet med BSR Steg 3 program.

Det som kan skilja är ex. annat mottryck i framrör/katalystor/avgassystem.

På de steg där vi rekommenderar andra spridare, luftrör etc. kan det bli ett förödande resultat om man använder fel komponenter eller ej anpassat program.

När det gäller utbyte av framrör och /eller katalysator skall även Steg 3 programvara användas. Finns inte Steg 3 trim program avråder vi således helt från att montera att annat framrör /katalysator.
En extra varning är att montera grövre framrör /kat i kombination med Steg 1 programvara. Detta kan ge upphov till flera funktionsproblem och felindikation i styrsystemet. Detta medför i sin tur att systemet "backar" och sänker laddtrycket ner mot originalnivå.

Således: en gyllene regel för all trimning är att KOMBINERA RÄTT HÅRDVARA och PROGRAMVARA.
Fel kombination ger såväl sämre funktion som risk för skador på motorn.

Har du köpt trimprogram av BSR tidigare och det finns Steg 3 till din bilmodell,
är uppdateringskostnaden för mjukvaran enbart 1500:-."
Användarvisningsbild
av morbidfinn
Är inte svar på min fråga.
Vad är det som ändras i mjukvaran? Bsr skriver "KAN INTE" garantera... eller är det bara bluff?
Bilen fungerar bra utan steg 3. Visst dom sätter ett höjande finger att inte köra med främre rör utan steg 3 men då vill jag veta varför!
Finns det någon kunnig inom frågan, ev någon som uppgraderat till steg 3 och märkt någon skildnad?
av Tefem
morbidfinn skrev:Är inte svar på min fråga.
Vad är det som ändras i mjukvaran? Bsr skriver "KAN INTE" garantera... eller är det bara bluff?
Bilen fungerar bra utan steg 3. Visst dom sätter ett höjande finger att inte köra med främre rör utan steg 3 men då vill jag veta varför!
Finns det någon kunnig inom frågan, ev någon som uppgraderat till steg 3 och märkt någon skildnad?
Sorry, då förstod jag nog inte din fråga.

Men, utan att kunna allt för mycket om chiptrim så tycker jag nog ändå att det säger sig självt på något sätt
att man har olika programvaru optimering för olika storlek på grenrör... och tusen andra parametrar som måste tas hänsyn till.

Känns inte som att det skulle vara en bluff att det är svårt att garantera hur ett "Steg 1" trim funkar
ihop med en större grenrör än vad som "Steg 1" trimmet var optimerat för när det skrevs.

Vill du veta exakt vilka parametrar som skiljer sig är det ju bara att ringa BSR och fråga. Men det kanske du redan gjort?
XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Nyckeln finns nog i bilen så leta vidare

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]

Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]