Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fronten
Hej!

Är ny här på forumet så jag börjar först med att säga hej :-)

Jag har en V70 -07 som jag funderar på att låta en volvo-handlare montera telefon-systemet i. Tänkte prata med dem i början av nästa vecka och undrar lite vad ni som arbetar med bilarna tror om tidsåtgång.

Som jag har förstått det skulle kostnaden för detta bli telefonenhet samt arbetstiden för montage och det är just arbetstiden som vore intressant att veta. Jag har läst monteringsanvisningarna och för mina lekmanna-ögon verkar det lite småplottrigt.

Vill inte köpa tidsåtgången med hull & hår (vilket jag säkert har gjort ovetandes någon gång innan!) därav min fråga :-)

Tack & Hej!
av CANBus
hoppas du e fullt medveten om att en original GSM telefon kostar dej ca 20 tusen i bara material
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hm att eftermontera GSM fast telefoni på volvo är itne att rekomendera då du ALDRIG får igen ett öre (det finns inga speciella funktioner förutom att displayen blir integrerad i dim), om du inte vill gör nått sj så rekomenderar jag att du köper ett bluethot headset och låter vovlo motera det mycket billigare!!

Jag monterade min telefon själv och köpte det mesta på skroten, komm undan med ca 3000:- i delar från skroten sen kabelsatsen på volvo för en tusenlapp. Montaget är inte så svårt då det finns monteringsanvisning som är toppen, bara att dra kablar och klicka i kontakter. Så det är ett mycket bättre alternativ, men vill du iaf ha fast telefon monterad av volvo räkna med som canbus säger ca 20pix.
av Fronten
Tack för svar!

Spenderar en hel del tid i bilen i jobbet och skulle vara därför jag vill ha den, ladda BT-headset OCH telefonen funkar inte riktigt för mig, alltid något som glöms..

20k låter precis som ni säger som en hel del dineros för nästan inga funktioner... Om det är den summan man pratar om så lutar det ju åt sladd-HF och billaddaren :-)

Jag fick pris på 6100 :- för själva telefonmodulen (exkl rattknappar tror jag?), det priset är ju om man beställer med en ny bil men jag fick för mig att det borde vara samma pris för materialet även om man handlar det "senare" bara att montage tillkommer ?

Fick även för mig att mjukvaran behöver uppgraderas men det kanske inte är så ?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hm 6100:- låter otroligt billigt, men visst kan vara så ska inte säga säkert, ja mjukvara behövs också den är inte så dyr, för mig tog det ca 2,5tim att få dit allt utom rattknapparna, men då är jag ingen volvo mekaniker så de borde kunna göra det fortare. Men att fråga skadar ju ingen eller hur!! se till att få reda på ett komplett pris, för det är mycket grejer du ska ha, högtalare i nackstödet, nackstöd med perforering, mikrofon, antenn, rattknappar(har du inte stereo knappar behövs även en ny kabelmatta i ratten), sekretess lur, sekretesslurshållare, kabelmattan och så naturligtvis telefon boxen. Blir ju kanske inte så mycket delar men volvo vet hur man tar betalt! Hade du kikat på volvos monteringsanvisnig?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Och på skroten kan du få en knappsats för lyssna nu 1000:- visst man vill ha nya delar, men kanske värt att kika lite på skroten först, om du inte vill göra det sj har du ingen i närheten som kan hjälpa dig???
av Fronten
Hmm riktigt mycket delar blir det men allt måste ju (förutom ratt-knappar kanske) ingå vid telefonsystemet (se prislistan t ex)

Hitta en prislista för v70 classic vid nyköp - http://www.stendahlsbil.se/pdf/v70classic.pdf

Jo har kollat monteringsanvisningarna men känns ändå som att det kanske går lättast och blir bäst om "proffs" sköter det ;-)

Delar på skroten vore ett alternativ, tror man måste åka till skroten och leta, har sökt på nätet (lagabasen) men hittar inte många "kompletta" paket..

Men hur f-a-n kan rattknappar kosta 1000 :- ?

Bilen är en tjänstebil så arbetet + delar ska helst gå på faktura till firman så antingen göra det själv eller någon med F-skatt typ...

Ska kontakta säljaren nu för ett komplett pris, ska be honom specifiera det också så får vi se vart vi hamnar. Men då borde man kunna tycka att 2 h montage är rimligt!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Lagabasen, är för mig inte ett alternatyiv kolla på bildelsbasen i stället, lättare att hitta det man söker..

Hm ja om det är firman så kanske det är bäst att volvo sköter det!! Jag betalade 590:- för min rattknapp med telefon... Hittade kvitto i går..

Berätta gärna vad volvo vill ha för att sätta i det sen när du får pris!!
av Fronten
Allt folk på semester, får pris i Augusti. Säljaren rekommenderade istället att installera Bluetooth-HF:n men jag vet inget pris för det, skulle få även det i Augusti...

Nu när jag tittar på den i tillbehörsguiden så finns det en svanhalsmic som tillval så ljudet borde vara ok, enda vinsten för mig är ju dock att jag slipper ladda ett BT-headset, om telefonen ändå är tokdöd alt. väldigt lågt batteri så är det tum-hållning för att cigg-laddaren ska orka driva den under alla samtal ...

Återkommer med uppdatering i Augusti om båda priserna så får vi se vad som händer :-)
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]