Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flaffy
Kan man köra en 965 3,0 på e85 utan att det skadar motoren?
av metalHJ
Du kan inte köra på ren E85, utan då krävs omkonvertering! Hemligheten med konvertering är 30% mer soppa... Finns andra trådar om detta på forumet!

Men testa blandning, och arbeta dig uppåt i steg om 5% per tank. Du märker om bilen går sämre, om så är fallet skär du ner på blandning. Börja runt 20% blandning! Ett tips är att byta bränslefiltret innan, då etanolen kan lösa upp ev. avlagringar och sätta igen sprutet till motorn som följd. håll koll på lambda lampan, den indikerar om du har en felkod att kontrollera! Du har felkoder som varnar om ex. mager bränsleblandning, vilket kan bli ett följdfel av för mycket E85 i tanken...

Lycka till!
av Nicklas79
vet inte om det skadar motorn men 100% e85 körde jag på ett tag i min 965a utan att göra ett dug. men för att få det att fungka bra så va det nån här inne som rekomendera att man tar v70 2,4 eller 2,5 turbo spridarna.glöm inte att byta bensin filtret.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har kört på E85 i min 960 i över 8000mil. Nu har jag flyttat över motorn till en 965:a som även den får smaka på spriten. Helt rätt så var det någon här inne (jag!) som rekommenderade att byta originalspridarna mot spridare från en V70 2,4/2,5T för en snabb och smidig konvertering. Att köra på 100% E85 utan att konvertera rekommenderas icke!

//David
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]