Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Hittade detta tips på BMWforum, efter samspråk med Brainded, om ett effektivt sätt att få bort lukten som kan uppstå om man haft AC:n avstängd en tid. Då trivs en speciell sorts mögelsvamp som avger den unkna lukten av gammal sur raggsocka.
I mitt fall så har BMW:n stått oanvänd ett tag och det räckte..

Botemedel #1. Köp en svindyr spray från en kylfirma och spraya några ggr i luftintagen.
Botemedel #2. Blanda klorin/vatten i förhållande 1/4 i t.ex. en blomspruta, och spruta några ggr i luftintagen.

Resultatet blir detsamma; bööset och lukten försvinner ;-)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
Det är i alla fall inget man bör göra speciellt ofta eftersom kloret korroderar aluminium i evaporatorn ganska fort. Att rengöra med klorin och sedan skölja när man har nere evapen är en sak, att bara spruta ner i luftintaget tror jag mindre på.

Denna skall enligt rykten vara bra, även Biltema har något liknande..
http://www.lj-trading.se/webshop/index. ... 004c48cc13

/THomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Aha det fanns inte i övriga.
Har du testat i beemern? blev det bra?

Ang. det funk skriver så tycker ju jag att en så pass liten mängd som det gäller inte borde spela någon roll och har inte haft något problem med det själv. Men självklart sker det på egen risk.

mvh
Anders
av matzen10
Har kollat på andra forum och jag har inte sett att det finns något problem med korrossion heller.
För min del tror jag det bara behövs vid ett tillfälle och jag har ingen avsikt att låta beemern stå ett halvår och samla på sig böös.
Så det går säkert alldeles utmärkt!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
På framförallt 850 och gamla S/V70 är det redan problem så det räcker med korroderade evaporatorer så bör skall man inte förvärra det hela med klor i alla..

/Thomas

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]