Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet.
Läst en massa inlägg...
Ganska bra, särskilt tipset om jordpunkterna som antagligen inte kan upprepas tillräckligt ofta, antagligen har även jag ett jordproblem:

Bilen tvärvägra härom veckan efter att ha stått och vilat sig ett tre timmar efter sista körning, fick bogseras hem.
Drog i alla tänkbara anslutningar till tändningen för att lösa eventuella kontaktproblem.
Laddade batteriet eftersom det drogs ur, är nog ganska slitet... (Köpte bilen nyligen)
Tja, sen gick den igång, körde en vända, ok...
Vilade sig något dygn.
Ny tur, tre mil.
Vilade sig nån timme: Tvärvägrar igen. :!:

Ger mig på tändstiften: Ganska slitna men fin färg, justerar gapet, en del sand(?) i sätena runt stiften, tar bort det...
Ger mig på fördelardosan, en aning olja i dosan, har nog ingen betydelse, lätt sliten...
Testar gnista direkt på tändspolen: Ingen gnista !
Mäter tändlägsgivaren (?), ca 200 Ohm, ok, verkar även ge pulser vid mätning under startförsök.
Mäter alla anslutningar till tändspolen mot jord

*** Tändningen avslagen ***

Anslutning -- Resistans( Ohm)
Brun -- 2
Röd/Grå -- 4
Violett/Grå -- 200 (Antar att detta är tändningslägesgivaren)
Svart -- Ej mätt

*** Tändning Påslagen ***
Anslutning -- Spänning(Volt)
Brun -- 0
Röd/Grå -- 0
Violett/Grå -- 0 ( Ger utslag vid startförsök, nån volt kanske, svårt med digitalinstrument...)
Svart -- 2 (Indikerar jordfel??)

Tja, vad ska detta betyda?

- Ska det inte finnas 12 volt nånstans på tändspolen??
- Var är den förbaskade styrenheten nånstans på 2L motorn??
Haynes är ju en enda röra av tändsystemvarianter som inte hänger ihop, i huvudsak såna som inte behandlar 2L...

- Om ström till tändspolen ska komma direkt från tändnyckel, så är det kanske det som är felet??
- Jordefelen ja.... Jordpunkter, jordpunkter, suck...

- Angående burken som sitter framför tändspolen (se bild) finns inte på Haynes....

- Nu skiter jag i det här och sticker till kusten utan bil....

Bild
Senast redigerad av 1 rogerhq, redigerad totalt 0 gånger.
Jag bytte mitt batteri!

Batteriet gav bara 9,5 volt i slutet(efter att ha laddat det). Har även efter det i förebyggande syfte rengjort de jordpunkter som går från batteriet och den mellan torpedväggen och motorns lyftbygel samt torpedväggen och fördelarlocket. Tanken är att det ska bytas jordfläta som går från batteriet vid senare tillfälle. :wink:

Jag kan tänka mig att tändningslåset krånglar för dig.
"Burken" den i mitten är bromsoljeburken till ABS-systemet framför sitter en liten motor som håller upp trycket i ABS-systemet och kontakten till höger är till styrenheten för ABS:n, det sitter en metallfärgad box där som den är inkopplad på så dom har väl inget med ditt startproblem att göra.
Styrenheten till motorn sitter troligtvis innanför panelen till höger om passagerarstolen fram, framför A-stolpen. Jag ska kolla lite imorgon när det blir ljust hur det är med strömmatningen till tändspolen.
Näe, batteriet duger nog... det håller runt 13 volt efter laddning vilket är normalt.
Visserligen orkar det inte riktigt när motorn vid något enstaka tillfällen verkar ha baktänt men den gör den inte längre...

Tändningsnyckeln kan kanske vara orsaken, tas inte upp i Haynes vad jag kan erinra mig...
Det borde ju finnas nåt kopplingsschema nånstans när jag tänker efter...
Någon som vet nåt? Haynes? (Fick inte med mig boken, ligger vid en ö i skärgårn...)
Det finns rätt så mycket att ladda hem från "Volvo 480 club Europe" visserligen till 480 men dom övriga 400-bilarna är rätt lika för övrigt. http://www.volvo-480-europe.org/ Skrolla ner på sidan och kolla på "Downloads" så hittar du kanske ett elschema som stämmer ganska bra till din bil :-)-)
Ja så skrev jag igår och lovade återkomma om :mrgreen:

:!: "Jag ska kolla lite imorgon när det blir ljust hur det är med strömmatningen till tändspolen." :!:

Jo jag har kollat om än sent :roll: och på två bilar :roll: Men: om du kollar uppifrån på tändspolen så ser du kontakten som sitter mellan "plåten" eller väggen in mot förarplatsen (om jag nu ska vara så noga) HeHe :lol: måste väl bli till höger då om du står på förarsidan, så skruva loss tändspolen och lossa försiktigt kontakten + mittenkabeln på fördelaren. När du gjort det, börja med att göra rent och då menar jag RENT alla kontaktpunkter i kontakten, ja! både i hona och hane + utgående till fördelaren och naturligtvis där den ska in i mitten på fördelaren. Sen ta ALLA fyra!
En och En av kablarna som går till stiften och gör rent dom, både stift och kabelsko och glöm inte locket :wink: byt gärna det, ja det kan tillockmed löna sej att byta alla 4.! Ja, jag menar kablarna. MEN! INTE Biltemas kablar för dom är UTDÖMMDA åtminstone av mej!!! :-O) Fördelarlocket funkar bra från nämnda firma. Ja, sen ALLA andra kotakter som du kan hitta i motorutrymmet, gör rent dom, jag har skrivit om det förut och tjatar fortfarande :mrgreen: Jätteviktigt på våra bilar för dom ärgar och det blir dålig kontakt och så är det bara ?:-/ Tyvärr ?:-/
Ja och sen :!: LYCKA TILL :lol: och du vet att vi Alltid finns här för just Dej :lol: För att Hjälpa andra med Det man Kan Måste vara det Bästa man kan göra :roll:
Tack Vetten, men fördelardosan bryr jag mig inte om just nu, det kommer inga pulser överhuvdtaget från tändspolen.
Jag ska kolla kopplingssschema och jordpunkter och återkommer..

Hittade inget schema på 480-klubben, annars finns det en del tips på http://volvo480.dragons.org.uk/forum/viewforum.php?f=24
Haynes kanske har ett schema?
Ska kolla när jag kommer hem...
Det finns två relän framför passagerarens fötter. Ett till bränslepumpen och ett huvudrelä för tänd/bränslesystem. Det senare ska dra så fort du sätter på tändningen. Kolla så det verkligen finns spänning på 30 också.

Matningen från batteriet hämtas en bit ner på pluskabeln, där kan det vara rätt ärgigt.
Tack Sparkz!
Då återstår bara den sista frågan angående ECUn: Var finns den?

Angående Haynes finns en uppsjö med scheman visar det sig...
Just schemat till 2 liters motorn med bränsleinsprutning (B20F) visar sig ha ett litet fel:
Dom kallar tändspolen, (kodad till A12) med vidhängande switchtransistor för ECU !!
(Lustigt nog följer detta fel med i beskrivningen på sidan 5B-6, Bild 7.7 där man påstår att man tar loss styrenheten. Det gör man inte, man demonterar en tändspole!!)

Annars är nog felsökningsfasen inne i sitt slutskede och jag ska inom kort göra ett andra och förhoppningsvis sista besök till Linköpings segelbåtshamn där min kära bil har blivit stående ett tag...

Resultatet kommer givetvis att rapporteras!
Slutrapport 460 2.0 Liter Funkar igen....

Tja, orsaken är väl lite av ett antiklimax: Trasigt relä!

Styrlindningen till relä B12, Haynes schema sidan 12 . 61 var trasig, mätte 600 Ohm i stället för korrekta 80-90 Ohm vilket i och för sig oxå är märkligt...
Det har väl oxiderat nånstans...

Åtgärd: Sno identiskt relä B2 och sätt det på B12s plats och bilen går som en klocka utom på tomgång...
Åk till Biltema och köp deras 20 kronors , nej köp två, en i reserv (!), se till att du köper rätt variant, det finns två sorter med olika stiftanslutningar...
Den korrekta är ArtNr: 42-302
(Volvo original går givetvis oxå bra men det var närmare till Biltema!)

Motorn går numera även bra på tomgång ;-)

/ Roger
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]