Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tofulus
Själv har jag en 440 1,8 årsmodell 1994 som första bil. Är riktigt nöjd med den, fast det är ganska mycket småpill med den hela tiden, är ju inte en ny bil direkt. Om jag ida skulle välja mellan 440/460 eller s40 skulle jag nog välja s40, är ju modernare, säkrare men också dyrare...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det beror ju helt på hur mycket pengar du har att röra dig med.
Har du bestämt att det blir någon av dessa modeller?

Nu har jag aldrig kört 440 men jag har själv en s40 -01 som jag är mycket nöjd med än så länge.
Användarvisningsbild
av vetten
Klart att du ska välja en S40 om du har råd, för du får oftast en massa mera utrustning på en S40 än en 440 men välj en efter -98 och gärna en med ett T efter och om du vill ha mera så en T4 bra, bara du kommer ihåg att dom oftast har körts rätt hårt, men dom är både bättre och lättare att trimma :twisted: :-)-)
Mitt tips :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som vetten säger så är det nog svårt att få fatt i en T4 som är lugnt körd. Visst en T4 är säkert roligare men den är dyrare i: inköp, försäkring (särskilt om du är ung), bränslekostnad. Har dock hört att det skall vara marginell skillnad mellan motorerna utan turbo och 2,0T varianten.

Sen vill jag varna lite för motoralternativet 1,8i eller GDI motorn som den heter. Det är en Mitsubishi motor och om man läser lite här på forumet så är det jättemånga som haft mycket problem med dessa motorer. Ej att förväxla med den som heter bara 1,8.

Sen blir det lite lättare att ge råd om bilköpet om vi vet vad du har för pengar att röra dig med.
Det kanske kan vara bättre att välja en 440/460 i mycket bar skick än en s40 som är lite sämre.
av samppo
tja ja tänkte mig en bil i ca 5000€ (dock är bilar billigare i sverige än finland :cry: ) och jag är inte 100% på att det blit någon av dessa bilar men de är ett starkt allternativ.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej att du var från finland visste jag inte. Har inte heller riktigt koll på priserna där heller. Men om du nöjer dig med en bil utan turbo så borde du ju kunna få en hyfsad s40.
Köp inte 1,8i bara :) . Har kollat lite på besigtningsstatistik för 440 och s40 och där ligger ju inte 440 så bra till men däremot bättre på s40. Besigtningsresultat är ju inte allt men kan ju ändå vara intressant att veta.
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... oryId=1444
Användarvisningsbild
av vetten
Japp, det är bara Renaultmotorer i 400-serien. Den vanligaste är väl 1,8l motorn sen finns det också en på 2,0l och så naturligtvis den "Roligaste" av dom 1,7l turbo men det är i princip samma motorblock till alla motorerna, Renault har använt detta block lill en massa olika modeller så själva motorn är det väl inget större fel på.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]