Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70nturbo
Får falsklarm vid varmt väder. Diagnos visar CEM-6C11 Glaskrosslinga bakre rutor. Har testat att koppla ihop sladdarna före slingan i sidobakrutorna, men falsklarm kommer ändå efter 5 till 30 minuter. Är det någon som råkat ut för samma?
Att det sitter slingor i de bakre sidorutorna syns, men sitter det även i bakluckans ruta? det är ju svart runtom i kanterna. Svårt att se
av johlar
Hej!

Jo, jag har samma problem på min V70N-00. Felkoden är:

"CEM-6C11 Glaskrosslinga bakre rutor. För låg signal. Intermittent fel."

Det står att det kan vara fel på vänster, höger eller bakruta eller avbrott på någon av ledningarna mellan glaskrosslingorna.

Runt 2004-2005 hade vi problem med att den falsklarmade och då var det en av kablarna till bakluckan som hade "vickats" av. Vet dock inte om det är något liknande nu eller inte. Jag skulle gärna vilja veta vad problemet är. :/
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!

Jag har en V70N 04_a gamla modellen.
Det har också hänt mig ett antal gånger när bilen stått i solen att larmet har utlösts. Det framgår inte vad larmet utlösts av. Har ni tipps ideer eller åtgärder!

Mvh
Smygaren
Användarvisningsbild
av Morfus
Tjosan
Jag har en V70N 04 och den falsklarmar bara när det är varm ute, för mig är det rörelsevakten i kupén som startar.
jag löser det genom att slå av rörelsevakten på mittconsolen.

//Morfus
av bullit
Enkelt att kolla dessa med multimeter.
Lossa gummikontakterna på en ruta i taget. Mät över där ni lossade konterna(på rutan alltså). är det runt 0.5ohm så är det bra. är det högre eller OL. Så får ni bita det sura äpplet och köpa ev nya rutor. Och erkänn att ni har monterat solfilm eller att någon firma har monterat på bilen. Finns även en glaskross på bakrutan går i en värmeslinga. Brun för jag mig e plus och svart e jord. Dessa färger var på en V70N 07'a jag höll på med..

PS! De nya modellerna går larmslingan i taket i serie med rutorna(ej bakrutan)
DS! De äldre modellerna går slingan nedåt under plasten under rutan(kan skavas sönder där)
av johlar
Hej!

Vad gick det på?

Bra att veta att det var det som var problemet, jag har haft samma problem en gång tidigare, och då gick verkligen larmet igång och då var det kabel vänster gångjärn som hade gått av... Nu varnar den dock bara för larmproblem, den har aldrig tjutit...
av bullit
Johlar.
Mätt över slingorna på sidorrutorna med en mulitmeter(du kopplar ur kontakterna) och mäter på stifter i rutan. skal vara ungefär 0.5ohm. har du otur så är det en ny ruta som gäller. Har du fått på en solfilm av någon firma och dom har råkat skärt över så försök att få dom att betala.
Det där med bakluckan är på vänster sida vid gångjärnet. CA15-2000 för jag mig. Men är du en löddar nisse så fixar du det själv men med utan garanti!!!
När det är kabelbrott där i skarven så brukar det vara andra nersättande funktioner oxå på bilen som följd. typ startspärr etc.

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]