Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av piloten
Jag får kraftiga vibrationer vid gaspådrag vid låga varvtal på min Volvo. Vibrationerna tycks komma från mitten / bakre delen av bilen.
De är som kraftigast vid relativt lågt varvtal på 2an och 3an när jag gasar, men avtar helt då varvtalet knallar upp en bit.

Det jag har fått höra hittills är att det troligtvis är stödlagret och gummiupphängningen som är slut.

Jag har varit in under bilen och kännt på kardanaxeln. Själva knutarna är det inget glapp i, dock om jag lägger mig längst med kardanaxeln och trycker på knuten bakom stödlagret så flexar stödlagret (mittendelen) lite upp och ned, samt i sidled. Dock så vet jag inte hur rörlig kardanaxeln ska vara i längd med stödlagret.

Uppdatering:

Igår plockade jag isär hela kardanaxeln och bytte stödlager och gummiupphängning, dock till min stora besvikelse så kvarstår vibrationerna :( , möjligtvis så är det något bättre, men man får isf anstränga sig för att märka av det.

Vad annars kan det bero på?
Hardy platta, gummi bussningar? växellåda?

Är vibrationer vid låga varvtal på 1,2,3ans växel , något som är naturligt för en volvo 240? (med tanke på motor, effekt, etc.) eller beror de på något som går att åtgärda?

Hälsningar
Odd
Senast redigerad av 1 piloten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag tror han menade att det inte var glapp i lagren.

Vibrationer kan du få av dåliga, brända, oljiga lameller
av piloten
Jag borde ha varit lite mer tydlig, jag menar att knutarna är helt glapp fria..
Finns inget spel, inget glapp.. nada gällande dom.

Tror du mer på att det är lamellerna som är pajj, än att de e problem i differentialen eller någon del av kardanaxeln?

Vibrationerna förekommer som sagt, endast vid låga varvtal, och det är oavsett om jag nyligen växlat upp eller inte.
av piloten
både växelkudden och motorkuddarna är befintliga och sitter korrekt, mycket mer om deras skick vet jag inte.

Bör jag kontrollera mer än att de sitter där?

Gällande Hardyskiva så vet jag inte ens om jag har en, har hört lite blandade saker där, nån som vet hur det ligger till?
Användarvisningsbild
av Hilmer
piloten skrev:både växelkudden och motorkuddarna är befintliga och sitter korrekt, mycket mer om deras skick vet jag inte.

Bör jag kontrollera mer än att de sitter där?

Gällande Hardyskiva så vet jag inte ens om jag har en, har hört lite blandade saker där, nån som vet hur det ligger till?
Har du möjlighet att komma under bilen så lyft med en kofot eller brytjärn i motor/låda så att du sträcker ut kuddarna, då kommer du att se om du ska byta ut dom eller ej. Dom ska vara fasta och inte alltför flexibla/sladdriga, är det original eller väldigt gamla kuddar så byt dom direkt, kostar inte så mycket och det kan spara en hel del svordomar som kan komma då en eller två går av helt.
Även om det inte hjälper mot dina vibrationer så skadar det ju inte att ha fräscha kuddar.

Är det en -88 du har så finns hardyskiva monterad, kom 86-87 nångång (endast manuell låda).
av DDD
Hilmer skrev:[är det original eller väldigt gamla kuddar så byt dom direkt, kostar inte så mycket och det kan spara en hel del svordomar som kan komma då en eller två går av helt.
Håller med

MVH
Användarvisningsbild
av vangabo
Bytte du växellådskudden? Undrar om det blev bättre. Har nämligen samma problem. Tror de är alla upphängningarna. DVS växellådskudden och båda motorkuddarna. Min bil har gått 27000 mil och troligtvis aldrig bytta!
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]