Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Tjena

Jag tänkte fråga om någon annan här som jag kör omrkring med Volvos VX3 kam i sin 945:a FT. Jag kör med en Vx3 kam nu på orig 530 toppen. Har låtit en motor verkstad helrenovera toppen.
Men nu har jag snarare en diesel ljudmässigt. VX3 kammen lyftar ju bättre så det är väll ett större spel. Kör med Castrol 5-40 Magnatec olja. Om någon här kör med VX3 hör av er.
Användarvisningsbild
av Claes74
som en diesel ska den inte låta oavsett kamaxel, om den gör det så måste de ha schimsat ventilerna fel
Användarvisningsbild
av enpc
Dom hade tagit til lite extra och satt 50:s spel så därav lite extra oväsen. Dom var lite oroliga för att någon vipparm skulle sticka eftersom denna kam lyfter högre än orig. men den går att justera ner till
35-45 säkert.
Användarvisningsbild
av Claes74
enpc skrev:Dom hade tagit til lite extra och satt 50:s spel så därav lite extra oväsen. Dom var lite oroliga för att någon vipparm skulle sticka eftersom denna kam lyfter högre än orig. men den går att justera ner till
35-45 säkert.

vipparmar försvann väl iofs med b20 motorn på 70-talet men jag förstår vad du menar, då har du nog problemet där, det måste ju finnas specificerade ventilspel för vx3 axel så inte ventilerna skall skena.
50 tycker jag låter väldigt mycket så det får de nog bakläxa på.
om ventilerna skenar beror snarare på hur många grader kammen öppnar och hur högt varvtal du planerar använda motorn på än lyfthöjd.
är det så att rätt spel ger detta fenomen så finns det bara en sak att göra, styvare ventilfjädrar.
större spel kommer också lösa problemet iofs men ventiltryckare och kamaxeln kommer ta stryk.

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]