Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 940 med B200F motor. Den har statt i 4 manader eftersom luftspjallssensorn ar trasig. Igar sa startade jag upp bilen (luftspjallssensorn ar fortfarande trasig) och lat den ga pa tomgang. Nar jag kom tillbaka sa sag jag att olja pumpades ut fran oljepafyllningslocket samt oljesticksroret. Drog ut oljestickan och fick en dusch av het olja over armen. Varldens tryck. Vad ar det som har hant. Har aldrig gjort det tidigare. Spikade som sjutton och lat otrevligt sa jag slog av den for att radda vad som raddas kan.
indybanana skrev:Vart sitter vevhusventilationen. Vet pa alla gamla bilar jag har haft, men har ar det sa manga slangar osv. Tack for er hjalp.
Kika ner (näst bak på motorn) mellan 3:an & 4:ans insug, där ska du ha en burk på blocket. På den sitter det en bit slang med en "pip" på vilken har ytterliggare två slangar. I den där "pipen", sitter det en sil (s.k. flamfälla).
Börja med att rengöra slangar och sil...
indybanana skrev:Rengjorde alla slangar osv. Fick till och med borra igenom en av piparna. Sa mycket skit att det var som cement. Ska prova idag nar jag har mer kram i batteriet.
byt gärna pckningen i påfyllningslocket oxå, denna är gjord av gummi som inte mår bra av kontakt med olja.
resultatet blir att den efter några år blir hård som backelit och tätar föga, kostar väl en selma eller nått.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]