Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
Hej

Dök på ett fel igår. Har haft bilen snart 1 år utan att dyka på det.
Larmade av bilen, satte mig och skulle starta och fick upp startspärr aktiverad eller liknande meddelande i färdatorn. Stendött när jag vred nyckeln. Hände ytterligare 1 gång efter jobbet.

Båda gångerna fick jag larma, larma av ett par gånger. Men bilen låser ju upp och allt. Men ger inte ström till startmotorn. Larmet gick inte heller. Utan endast startspärr låg kvar.

Är det fel på transpondern som är ingjuten i nyckel? Eller kan den också tappa minnet? Har 3 nycklar till så jag ska ta med reservnyckel för att se om det hjälper nästa gång. Men det vore bra att veta. Och om någon annan haft samma fel.
Senast redigerad av 1 Sharkman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Oftast är det antennringen vid bilens tändningslås som är kass...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sharkman
Antenn ring? Går den byta smidigt eller är den inbyggd i tändningslåset? Och är den dyr?
av Pelle
Icket att förglömma :

Om startmotorn INTE slår till när nyckeln vrids om UTAN meddelande i färddatorn om startspärr så kan det även bero på att kabelskon till styrspänningen på startmotorn har ärgat och behöver rengöras och fettas in.

När du får meddelande om startspärr så beror det antingen på fel på antennring eller det faktum att du har flera nycklar med transponders i närheten av låset.

Sen givetvis den gamla klassikern: Har du kollat upp hur bilbatteriet mår ?
Användarvisningsbild
av Sharkman
Har bara haft 1 nyckel i närheten när felet uppkommit. Samtliga gånger har meddelande kommit i display. Och batteriet är nytt samt att jag har en voltmeter i kofferten för att hålla koll på det nya så att det laddar osv.
av Seafront
Fungerar det verkligen om man själv byter ut antennringen?

Dvs det måste inte omladdas/uppgraderas någon mjukvara med VIDA för att startspärr/immobilizer ska fungera perfekt efter ett byte av antennring?

/
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag har inte haft detta problem sen jag skaffade en KIR nyckel och den nya nyckeln programmerades till bilen.
av rolle83
har du löst problemet? jag har nämnligen samma problem med min s60 -02. första gången det hände så ringde jag volvo assistans som skickade ut en bärgare. som tur var så hade han stött på samma problem tidigare så han tog sitt verktyg och knackade på en del i motorrummet o vips så startade bilen. som tur var så visade han mig vad jag skulle knacka på ifall det skulle hända igen... efter denna incidenten som hände för ett halvår sen så har bilen fungerat utmärkt fram tills för en vecka sen... då dök felet upp igen och nu uppstår det nästan hela tiden.. vissa ggr varje gång jag ska starta bilen o ibland kan de gå 2-3 starter tills jag behöver knacka igen. delen jag knackar på är cylinderformand och ligger i den framför motorn så att säga.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Sharkman skrev:Jag har inte haft detta problem sen jag skaffade en KIR nyckel och den nya nyckeln programmerades till bilen.
Som jag skrivit ovan har jag inte haft problem sen jag skaffade en KIR nyckel och den nya nyckeln programmerades till bilen.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)