Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
#195287
Märkte för någon dag sen att framrutan har bokstavligt talat lossnat från tätningen nere i högra hörnet.
Börjar bli väldigt irriterande eftersom listen som sitter utanpå rutan lossnar lite då och då.

vad kan man göra åt detta?
är det bara att ta ur rutan och trycka dit ny tätning?
Och jag fattar inte hur rutan kan ha lossnat bara sådär? :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#195299
Det enda rätta är att demontera rutan och börja om från början med ny betyltape.
Värmen som uppstår en varm sommardag t ex gör att betyltapen blir mjuk och rörlig, rutans tyngd gör då att denna kasar neråt och slutligen lossar rutan från betyltapen.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#195413
Hilmer skrev:Det enda rätta är att demontera rutan och börja om från början med ny betyltape.
Värmen som uppstår en varm sommardag t ex gör att betyltapen blir mjuk och rörlig, rutans tyngd gör då att denna kasar neråt och slutligen lossar rutan från betyltapen.
Okej...vart hittar man ny såndär betyltape då?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#195454
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Det enda rätta är att demontera rutan och börja om från början med ny betyltape.
Värmen som uppstår en varm sommardag t ex gör att betyltapen blir mjuk och rörlig, rutans tyngd gör då att denna kasar neråt och slutligen lossar rutan från betyltapen.
Okej...vart hittar man ny såndär betyltape då?
På Volvo, kostar (eller har kostat iaf) runt 150:- för en rulle som både räcker och blir över.
Däremot bör man ha i åtanke att rutan kan ge upp då man de/monterar den och då är det en ny/begagnad som gäller.
Användarvisningsbild
av Örnen
#195610
Butyltejp kan du skaffa från en glasmästare. Vill du kan du byta till den nyare (senare modellens) framruta som sitter klistrad. Den är lite dyrare men har snyggare list som ligger utanpå. Den ger mindre vindbrus . Går att byta genom bilglasförsäkringen mot en liten merkostnad jämfört med din originalruta med gummlist om du har eller får ett stenskott eller grov repa, spricka i framrutan. Tänk på att stenskottet ska sitta i siktlinjen... :roll:
Du kan också köpa butyl på tub från bla Biltema och spruta med skelettspruta utan att behöva lossa framrutan.

Butyltätning (36-4801)
För användning i bil: karosseriskarvar, solluckor etc., i båt (ovan vattenlinjen): beslag, luckramar etc., och i hem: hängrännor, fönsterbleck, karmar etc. Ger en elastisk, gummiliknande fog. 34,90 kr


Ska du ta ur rutan själv bör du ha en medhjälpare. Sätt dig i bilen och lossa listen runt om från insidan. Dra med en mejsel kring listen så att tejpen/tätningen lossar. Gör samma på utsidan. Sen får du eller medhjälparen trycka med fötterna mot insidan av rutan. Börja i överkanten och vräng listen så "innerläppen" kommer ut jobba till andra sidan. Tryck inte för hårt så du spräcker rutan. Sen lossar ni kanterna på samma sätt och vicka ut rutan framåt. Ta bort gammal tätningsmassa och lägg dit ny. Lägg in ett snöre i listens läpp och montera tillbaks genom att börja i underkant genom att dra i snöret så gummit hamnar rätt och samtidigt trycka på utifrån.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#195614
Örnen skrev:Butyltejp kan du skaffa från en glasmästare. Vill du kan du byta till den nyare (senare modellens) framruta som sitter klistrad. Den är lite dyrare men har snyggare list som ligger utanpå. Den ger mindre vindbrus . Går att byta genom bilglasförsäkringen mot en liten merkostnad jämfört med din originalruta med gummlist om du har eller får ett stenskott eller grov repa, spricka i framrutan. Tänk på att stenskottet ska sitta i siktlinjen... :roll:
Du kan också köpa butyl på tub från bla Biltema och spruta med skelettspruta utan att behöva lossa framrutan.

Butyltätning (36-4801)
För användning i bil: karosseriskarvar, solluckor etc., i båt (ovan vattenlinjen): beslag, luckramar etc., och i hem: hängrännor, fönsterbleck, karmar etc. Ger en elastisk, gummiliknande fog. 34,90 kr


Ska du ta ur rutan själv bör du ha en medhjälpare. Sätt dig i bilen och lossa listen runt om från insidan. Dra med en mejsel kring listen så att tejpen/tätningen lossar. Gör samma på utsidan. Sen får du eller medhjälparen trycka med fötterna mot insidan av rutan. Börja i överkanten och vräng listen så "innerläppen" kommer ut jobba till andra sidan. Tryck inte för hårt så du spräcker rutan. Sen lossar ni kanterna på samma sätt och vicka ut rutan framåt. Ta bort gammal tätningsmassa och lägg dit ny. Lägg in ett snöre i listens läpp och montera tillbaks genom att börja i underkant genom att dra i snöret så gummit hamnar rätt och samtidigt trycka på utifrån.
Framrutan sitter ju med betyltape, inte nån gummilist.
Och vad det gäller Biltemas "betyltätning", ingen aning om vad detta är för nåt eller hur det funkar, men jag är skeptisk iaf. Brukar vara lättast att göra rätt från början...
Användarvisningsbild
av Ståhl
#195633
Min ruta är en sådär som sitter fast med nån svart gegga.
dvs att det är en list utanpå som man sätter dit på clips.
Är det dendär svarta geggan som kallas betyl ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#195636
Ståhl skrev:Min ruta är en sådär som sitter fast med nån svart gegga.
dvs att det är en list utanpå som man sätter dit på clips.
Är det dendär svarta geggan som kallas betyl ?
Ja, detta är sk "betyltape" eller "betylband".
Användarvisningsbild
av Örnen
#195688
Nej det heter BUTYL och är samma kladd som glasmästarna har på rulle och som dessutom finns på tub. Butyl hårdnar/härdar inte och är åldersbeständigt.
Framrutan och listen är inte samma på äldre och nyare 240. Bytet skedde nån gång -89 eller kring det året.
Priset skiljer någon tusenlapp om man köper utan att utnyttja försäkringen. Vill minnas jag hört ett pris "över disk" för den nyare på 4000kr. Tror den har annan toning och ev annan tjocklek eftersom den gjorts i mindre serie och inte säljs lika mycket är den dyrare än den äldre varianten . Finns fler kunder på den äldre modellen.
Skulle jag ha en otät ruta så är det enklaste sättet att köpa en tub plocka lös plastlisterna på insidan och spruta in butyl inifrån. Åk till en glasmästare så gör de så åt dig om du inte vill göra det själv. Då får du förstås betala.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#195735
Örnen skrev:Nej det heter BUTYL och är samma kladd som glasmästarna har på rulle och som dessutom finns på tub. Butyl hårdnar/härdar inte och är åldersbeständigt.
Framrutan och listen är inte samma på äldre och nyare 240. Bytet skedde nån gång -89 eller kring det året.
Priset skiljer någon tusenlapp om man köper utan att utnyttja försäkringen. Vill minnas jag hört ett pris "över disk" för den nyare på 4000kr. Tror den har annan toning och ev annan tjocklek eftersom den gjorts i mindre serie och inte säljs lika mycket är den dyrare än den äldre varianten . Finns fler kunder på den äldre modellen.
Skulle jag ha en otät ruta så är det enklaste sättet att köpa en tub plocka lös plastlisterna på insidan och spruta in butyl inifrån. Åk till en glasmästare så gör de så åt dig om du inte vill göra det själv. Då får du förstås betala.
Det finns ett flertal olika lister till 240, det finns åtminstonde 5 olika.
Listen du förmodligen syftar på kom sent -90 (ev tidigt -91).
Och det enklaste är ju självklart att göra en tattarlagning med att spruta in massa från insidan, men man kommer aldrig ifrån att orsaken till att rutan släppt är att den kasat ner och ligger fel i karossen. Listen kommer heller inte att ligga rätt/snyggt.
Men det handlar iofs om vilka krav man har...

Vad det gäller Biltemas butyl på burk så skulle man ju vilja veta dess vidhäftning och koncistens då den "härdat", har svårt att tro att detta skulle kunna ersätta originaltapen.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]