Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, det är så att jag har köpt en turbokonverterad (förgasarturbo) 240 (B21a) -76:a

en stund senare -blåst topplockspackning.
jaja, inget o göra bara börja riva.

sen är det så att jag (ivrig och dum som ja var) råka i all hast montera bort kamremmen och
kamremshjulet att motorn var tvungen o nollas innan.. *suck!* (S)

Fråga 1: Är det åt h-vete nu lr kan man nolla motorn i efterhand? Kan man sätta dit remmen igen och sedan nolla motorn så man slipper dra alla hjulen var och en för sig eller har remmen olika kugg?

Fråga 2: Finns det nått bra sätt/tips/trix att få packningen hålla bättre eller finns det någon packning som är mer hållbar än biltemas?

Fråga 3: Vilket moment skall bultarna till topplocket dras till och vilken ordning?

Fråga 4: Han som gjort konverteringen har dragit oljereturen ner till trågets bottenplugg. Är det jättedåligt lr finns det någon annan lösning (utan att man måste lyfta motorn)? Eller kan man kanske sätta ett oljefilter eller en backventil så att det inte skjuts upp en massa gammal olja/skit där?

allt ni tipsar och svarar på tackar jag på förhand! Tala gärna om (vart) man ska köpa (vad) om ni tipsar om sånt!

mvh!!
hej ja det e en kraftigare toppackning till turbo..minns inte vart jag beställde min hade problem med packningen med .men finns kraftigare så du slipper problemet...du behöver inte vara orolig inga problem att nolla motorn sen.bara ettan i topp sen finns det ju tillockmed märkningar på remmen så det e inga problem alls.borde inte vara problem med att returen går till pluggen men nog skulle jag borra hål i tråget högre upp o låta returen rinna ut där...
vet att givaren för oljetemp brukar sitta i pluggen där på 240 i alla fall :D
tack för svaren!
vet du vad packningen kostade eller vad den hette eller vilket material den var i?

mm, ja vet jag hörde att de inte va så bra o ha den där. Det jobbiga är ju att man måste plocka ur motorn? för att få bort oljetråget för att kunna skruva på insidan? lr finns det någon enklare lösning på det där?

sen tänkte jag på en till sak.. Jag ringde o kolla tid för planing av toppen, 1 månads väntetid!! 750spänn!

bilen gick ju på tomgång när det rök vitt bakifrån, frågan är om de är jätte känsligt för sånt eller om man kan dra åt skiten hårdare så man slipper vänta så jäkla länge`? går det på nått sätt??

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]