Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caan
Hej!

Jag har ett problem med min S60 D5 -05. Det är glapp i framstolarnas ryggstöd. Det känns som att ryggstöden åker lite fram och tillbaka under körning. Det är inte mycket men jag stör mig på det. Vid inbromsning åker ryggstödet fram och när man accelererar så hackar det bak igen. På förarstolen känns det bara på höger sida men på passagerarstolen så rör sig hela ryggstödet. Det liksom klickar i det om jag drar det fram och tillbaka. Någon som har varit med om något liknande? Hur ska jag förklara för volvo vad som är fel? :) Jag lämnade in bilen och då trodde de att de visste vad felet var så de bytte underreden och sitsramar i stolarna men jag märkte ingen skillnad på det jag känner. Varför kan inte alla fel vara lätta att förklara??! :roll:

/Carl
Jag fick bort rattarna, det var bara att vicka och dra lite. Tyvärr satt muttrarna under fast, så det verkar inte vara det felet. Jag såg nu att när jag vickar på ryggstödet så "snurrar" rattarna lite också, om det kan vara någon ledtråd till felet!

/Carl
Det var precis samma symptom jag hade i den tråden, som Kalle länkade till. Men i mitt fall satt muttrarna inte fast alls....drog först åt så att de satt vädligt hårt....men därefter gick det inte att snurra på ratten ens. Fick lossa dem litegrann...efter det blev det perfekt. Prova att dra ännu hårdare..om det går?

///Martin
Nu har jag skruvat igen och felet verkar inte sitta där. Om jag lossar muttrarna så blir det inte sämre, altså borde det inte vara det som orsakar glappet, eller? Jag drog så hårt jag kunde i alla fall. Lika bra att de sitter fast! :)

/Carl
Nu har jag varit på Volvo igen och nu har vi nog hittat felet på passagerarstolen. Det var en bussning i "leden" till ryggstödet som var glapp och gjorde att ryggstödet kunde röra sig fram och tillbaka i nerkant. Jag har inte haft möjlighet att provåka passagerarsätet själv men det kändes bra i alla fall. Förarsätet hittade vi inget fel på (inte samma konstruktion som passagerarsätet) men eftersom det känns mindre där så får det vara så länge. Har någon nån bra idé om detta så är alla tips välkomna! :)

/Carl

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]