Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Tjena!!!

Tänkte ta och byta ut mina helljuslampor på min V70N-01......(uttagen Okt 2000)

Kollade i instruktionsboken vad jag skulle ha för lampa. Där står det HB3-lampa.
Jag har sett att många har skrivit att det "står fel" i instruktionsboken, då den är generell, och att det inte är ovanligt att det står att det skall vara en HB3-lampa och sedan visar det sig att det sitter en H7-lampa i strålkastaren isället. Jag tog därför och öppnade ner till motorutrymmet och skruvade bort plastlocket......

Döm av min förvåning då det sitter en lampa som heter HB3a (9005XS).

Den ser ut som en HB3-lampa, men har inte själva böjen (L:et) utan är helt rak.

Vad är detta för lampa? Aldrig hört talas om den innan......

Funkar det att "trycka dit" en vanlig HB3 (större utbud) eller måste jag ha en HB3a (mycket begränsat utbud)??????

Tacksam för svar, då jag nu mest står och kliar mig i huvudet.

// Mr 76
av Billy
Märkligt, jag har exakt samma strålkastarinsatser som du på min S60 -02 men jag har vanlig HB3.

Vad gäller H7 i helljuset gäller detta endast bilar med originalmonterad bi-xenon men det framgår inte i manualen att dom skall ha H7 istället för HB3.

Hade för mig att du bad mig posta bilder på Philips X-treme power lamp, jag har tagit bilder men jag har ingen aning om hur jag skall få upp dom på internet.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Billy...

Här får du några adresser där man kan ladda upp bilder...
http://www.forumbilder.se/

http://www.imgspot.com

Det står annars hur man gör på denna hemsida, under Forumindex och sedan går du in på "Mediacenter" klicka på länken och sedan kommer du in på sidan och där högst upp står det "Ladda upp en bild"....

Väntar med förväntan på bilden!!!

Var på Volvo i Växjö idag och de visste inte alls vad detta var för någon lampa. Jag blev då smått irriterad och ansåg att de skulle kunna detta, då de ju säljer Volvo-bilar :D
Jag sa åt dem att gå in i Volvo:s datasystem och då hittade de lampan. Den satt tydligen bara på 00-01:orna, vilket jag tycker verkar konstigt.
Men, men nu är det som det är och hoppas att någon på forumen kan hjälpa mig....

Vad har ni andra för lampa på era helljus. Gäller då endast Volvo V70N 00-01, måste ju ha varit fler som har bytt....

// Mr 76
av chripopper
Jag har denna 9005xs-lampan (hb3a) i mitt helljus, vad jag fattat så ska 9005 (hb3) och 9005xs vara likadana förutom att 9005 har 90 grader vinklad kontakt och xs står för rak kontakt.

Jag tänkte sätta in xenon i helljuset och undrar om nån vet om man kan få in en 9005 (vinklad) kontakt i lyktan? Har en s60 -01 (dom mörka lyktorna).

Nån som testat sätta in 50w xenon i helljuset förresten?
av VolvoNisse
Hade HB3a lampa i mina helljus, men det går alldeles utmärkt att stoppa i vanliga HB3 lampor med vinklad kontakt, det var så att jag sökte efter bättre glödlampor till helljuset, men HB3a lampor var väldigt sällsynta, så jag köpte HB3 Philips 65W +30% lampor, i halvljuset har jag Osram NightBreaker +90%. :-)-)
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Jag har monterat 35w xenon helljuset blir enormt stor skillnad. sätter man 50w blir det ju ännu mera ljus.
av chripopper
Tackar! Nu undrar jag bara hur man ska koppla in det, har inte kollat så noga men man vad jag fattat så ska man rycka ur kontakten till lampan och plugga in i ballasten och sätta in nya xenonlampan? Vilken kontakt är det som ska in i ballasten då?
av J.F.S
chripopper skrev:Tackar! Nu undrar jag bara hur man ska koppla in det, har inte kollat så noga men man vad jag fattat så ska man rycka ur kontakten till lampan och plugga in i ballasten och sätta in nya xenonlampan? Vilken kontakt är det som ska in i ballasten då?
Sladden du tar ur lampan. :)
av chripopper
Ah jag fattar, man får borra hål i locket bakom lampan då, frågan är ju om man får med en kontakt som passar den som sitter i lampan så man slipper klippa kablarna, men det borde man ju få om man beställer ett kit med hb3-lampor.

Just nu är jag bara i valet och kvalet mellan 5000k och 6000k lutar nästan mot 5000 eftersom man får mer ljus, 6000 är väll snyggare men det spelar ju ingen roll på helljuset men är det skönare att ha lite blåare? :roll:
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]